Aarhus-drenge bliver iværksættere
12 drenge fra Herredsvang ønsker at udvikle på en idé om salg af læskedrik
En gruppe udsatte Aarhus-drenge med anden etnisk baggrund end dansk er blandt deltagerne, når det prisbelønnede udviklingsprogram Mind Your Own Business (MYOB) skyder et nyt forløb i gang med en venturecamp lørdag.
Den udvalgte Aarhus-gruppe består af 12 drenge fra Herredsvang, hvis idé er at sælge læskedrik, og det er denne idé, de tager med på venturecamp lørdag.
På venture-campen mødes otte udvalgte grupper af etniske minoritetsdrenge i alderen 13-17 år fra hele landet hos Boston Consulting Group i København til en Venture Camp med en lang række mentorvirksomheder og frivillige såkaldt 'venture piloter'.
Inden dagen er omme, skal grupperne have udviklet og fremlagt en forretningsplan, som de skal arbejde efter de kommende syv måneder i bestræbelserne på at skabe deres egen succesfulde mikrovirksomhed.
- Vi har sammen med kommunen udvalgt de her drenge, fordi vi synes, de har en masse ressourcer, som de skal have lov til at udvikle. Vi har allerede haft mange drenge med i programmet, og hver gang er vi blevet imponerede over deres ideer, gå-på-mod og engagement i forhold til at etablere og drive deres egen lille virksomhed. Samtidig er det er stor fornøjelse at opleve, hvordan både mentorvirksomheder, frivillige venturepiloter og lokale samarbejdspartnere bakker op om drengenes ideer og visioner for fremtiden, siger Maria Kavita Nielsen, programchef i Mind Your Own Business, til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Tidligere har en gruppe drenge fra Gellerup i Aarhus samt en gruppe drenge fra Jennumparken i Randers også været gennem iværksætter-programmer Mind Your Own Business.
Drengene tilbydes indflydelse og ansvar for et fokuseret forløb, hvor de skal etablere egen virksomhed, producere eget produkt samt markedsføre og sælge det. Deres vedholdenhed vil komme på prøve, de vil tilegne sig basale forretningsfærdigheder, og de vil blive udfordret i og motiveret til at tage ansvar og nå et defineret mål.