Borgmester: Letbanen har været en hård rejse

Letbanen kan nu begynde at køre med passagerer, og det glæder naturligvis Aarhus' borgmester Jacob Bundsgaard (S)

Lørdag var borgmester Jacob Bundsgaard (S) med til den folkelige åbningsfest for letbanen - arrangeret af en gruppe aarhusianere - under overskriften: Du kan klage eller bage. Foto: Mads Dalegaard - Scanpix

Det har været et uskønt forløb. Men det er glædeligt, at Aarhus Letbane nu langt om længe har fået grønt lys af Trafikstyrelsen til at køre med passagerer.

Det mener Jacob Bundsgaard (S), der er borgmester i Aarhus Kommune.

Læs også Aarhus Letbane åbner torsdag - gratis tur til alle

- Det har været en lidt hård rejse. Men i dag vælger jeg at glæde mig over, at det ser ud, som om letbanen er klar til at køre med passagerer. Og det er vigtigt for Aarhus, sagde borgmesteren i kølvandet på, at Trafikstyrelsen havde givet grønt lys til, at letbanen kunne køre med passagerer, men inden den officielle udmelding om, at Aarhus Letbane i morgen, torsdag, begynder at køre med passagerer. Læs mere om det her.

- Der er blevet sagt og skrevet meget om letbanen, men i dag er jeg bare glad, sagde borgmesteren. 

Læs også Grønt lys: Aarhus Letbane må endelig køre med passagerer

Det grønne lys forudsætter dog, at letbanen lever op til nogle sikkerhedskrav fra Trafikstyrelsen. Og det har Aarhus Letbane onsdag aften ved 22-tiden meldt ud, at man gør. 

Derfor begynder letbanen at køre med passagerer fra torsdag klokken 11.00 på etape 1 - strækningen mellem Aarhus H og Aarhus Universitetshospital.

Fakta om Aarhus Letbane

- Letbanen har en samlet strækning på 110 kilometer. Den består af både gamle nærbanetogskinner og 12 kilometer nybyggede skinner.

- Hvert tog har plads til mellem 216 og 256 passagerer alt efter togtype.
- Der er to forskellige togtyper, Variobahn og Tango, der har en topfart på henholdsvis 80 og 100 kilometer i timen.

- Første strækning af letbanen, der skulle have været indviet lørdag 23. september, går fra banegården i Aarhus til Aarhus Universitetshospital i Skejby.

- Første strækning har 12 stop.

- Letbanen består af i alt 49 stationer, hvoraf 19 perroner er nybygget.

- Letbanen får strøm fra vedvarende energikilder som vindkraft og er derfor CO2-neutral. 

- Der er rigtig mange århusianere, der glæder sig til at bruge letbanen som det effektive kollektive transportmiddel, det er, siger Jacob Bundsgaard.

Trafikstyrelsen kan over for Ritzau ikke konkretisere, hvilke sikkerhedsbetingelser, der skal opfyldes.

Letbanen skulle oprindeligt være åbnet 23. september, men det blev aflyst med én dags varsel.