300 km skinner slibes
Tre jernbaner i Østjylland skal frem til 1. maj have slebet skinner for at mindske støjen.
Banedanmark får frem til den 1. maj slebet skinner flere steder i Østjylland. Skinneslibningen starter natten til mandag, hvor et schweizisk slibetog begynder at bearbejde skinnerne mellem Hobro og Århus.Forskellige strækninger mellem Århus og Middelfart og Grenåbanen skal også have besøg af det schweiziske slibetog, der fjerne rifler og bølger på skinnernes overside. Glatte skinner støjer væsentligt mindre end ru, oplyser teamleder Bo Nielsen, Banedanmark, der ikke råder over et avanceret slibetog som det schweiziske. Rifler og bølger måler mellem 0,05 og 0,1 millimeter. - Selv så små rifler og bølger giver anledning til, at støjen bliver op til 10 decibel højere. Og det kan øret opfatte som en fordobling af støjen, siger Bo Nielsen. Rifler og bølger kan også give anledning til uhensigtsmæssigt store vibrationer i sporene. Det betyder, at sporene skal justeres hyppigere, og at både skinner, sveller og ballast får en kortere levetid, oplyser Banedanmark. Arbejdet udføres om natten, og oftest skal skinnerne slibes tre til seks gange. - Det betyder, at vi i gennemsnit kan nå at slibe 5-6 km færdigt pr. nat i det tidsrum, der kører få eller ingen tog på strækningerne, siger Bo Nielsen. Det er den schweiziske entreprenørvirksomhed Speno International, som sliber skinnerne for Banedanmark.