Svenskerne kommer
100.000 svenskere vil besøge Aarhus for at gå i Dictes fodspor
Tv-serien Dicte vil kunne give mere end 200 millioner kroner i øget omsætning i Aarhus, hvis man formår at få fat i de svenske filmturister. Det mener Mette Elmgaard, der er projektleder på projektet Dictes Aarhus, som et forsøg på at øge kulturturismen i Østjylland.
I denne uges udgave af Kulturkampen fortæller hun om de økonomiske muligheder, der gemmer sig i eksponeringen af Aarhus og Østjylland i den populære tv-serie.
- Der er et potentiale. Sandsynligheden for at man vil rejse til Aarhus, hvis man har set Dicte er større, end hvis man ikke har set Dicte, siger projektleder Mette Elmgaard, der er ansat i Filmby Aarhus.
Mange millioner på spil
I samarbejde med Epinion har Mette Elmgaard lavet en undersøgelse om hvor meget turisme, tv-serien Dicte kan generere. Den viser, at 104.000 svenskere vil besøge Aarhus indenfor de næste tre år, fordi de har set Dicte.
- Og så kan man sige hvad er 104.000 ud af mere end 9,7 millioner svenskere, men tilbringer de alle et døgn i Aarhus og hver bruger 2000 kroner, så bliver det faktisk til 200 millioner kroner.
I videoen øverst i artiklen uddyber Mette Elmgaard flere pointer i projektet og filminstruktør Aage Rais-Nordentoft kommer med sin holdning til konceptet.
Hele Kulturkampen sendes torsdag kl 18.20 på TV 2 | ØSTJYLLAND. Du kan også se udsendelsen her.