Venstre vil flytte cykelsti fra centrum til stranden

Venstre vil bygge en cykelsti til Ajstrup Strand, og pengene vil de finde ved at droppe planerne om en cykelsti på Sønder Alle. I centrum ærgrer de sig, mens lokalbefolkningen ved Ajstrup håber, Venstre lykkes.

Cyklistforbundet går egentlig bare og venter på, at maskinerne går i jorden, så man i det centrale Aarhus kan få en cykelsti på Sønder Allé – fra rådhuset og videre ned til Spanien.

Pengene blev fundet for flere år siden, men projektet er stadig ikke gået i gang.

- Der er gået fire år nu, og der er intet sket, siger Anders Nielsen, der er formand for Cyklistforbundet i Aarhus.

Cykelstien kom på tegnebrættet i 2017, og pengene blev fundet på budgettet i 2019. I sidste øjeblik vil Venstre dog skrotte cykelstien og i stedet bruge pengene på en cykelsti til Ajstrup Strand.

Den idé håber de nu på at få resten af byrådets partier med på, når emnet bliver taget op på byrådsmødet den 1. december.

- Venstre mener, at det vil være et stærkt signal og eksempel på, at Byrådet skaber handling om ordene omkring, at man vil vores oplandsbyer og ikke kun Aarhus By, skriver Bünyamin Simsek (V), Rådmand for Teknik og Miljø, i indstillingen.

I lokalområdet glæder man sig da også over Venstres udmelding – og de havde egentlig regnet med en afklaring. Punktet var nemlig også på byrådsdagsordenen i november, hvor flere lokale ildsjæle var mødt op til byrådsmødet.

Efter seks timer måtte de dog erkende, at punktet blev udskudt til december.

- Det var jo skønt, konstaterer Kurt Møller tørt. Han er formand for Krydsfelt Norsminde, der er en forening stiftet af lokale interessenter.

Har ventet i 20 år

Cykelstien til Ajstrup Strand drejer sig om et stykke på godt to kilometer fra rundkørslen ved Ajstrup og altså videre ned til vandet. Den forlængelse vil betyde, at man kan cykle på cykelsti hele vejen til vandet fra eksempelvis Beder og Malling.

- Vi har kæmpet for det her i 22 år. For 15-20 år siden projekterede og budgetterede man det, men endte med at droppe det. I 20 år har vi så fået at vide, at den kommer inden længe, siger Kurt Møller.

Hvad tænker du om, at man tager pengene fra andre, der gerne vil have en cykelsti?

- Vi kæmper for vores sag. Helt egoistisk er vi jo ligeglade med, hvor de tager pengene fra, så længe vi får vores cykelsti. Og så kan vi jo se, at Venstre får at vide af de forretningsdrivende på Sønder Allé, at de ikke har lyst til at få cykelstien, og så går det op i højere enhed for os, siger Kurt Møller.

Det er her på strækningen, Venstre vil bygge en cykelsti. De skriver i indstillingen til byrådet: "Vejstrækningen er meget trafikeret særligt om sommeren, og forholdsvist smalt på det midterste stykke, hvor det ikke er muligt for to modsatkørende biler at passere hinanden, hvis de samtidigt møder cyklister på strækningen, hvorved der let opstår fare for både bilister og cyklister."
Det er her på strækningen, Venstre vil bygge en cykelsti. De skriver i indstillingen til byrådet: "Vejstrækningen er meget trafikeret særligt om sommeren, og forholdsvist smalt på det midterste stykke, hvor det ikke er muligt for to modsatkørende biler at passere hinanden, hvis de samtidigt møder cyklister på strækningen, hvorved der let opstår fare for både bilister og cyklister."

Får Venstre tilslutning til idéen, går det til gengæld ikke op i en højere enhed for Anders Nielsen og cyklistforbundet. Samtidig ser de det som endnu et tegn på, at partiet ikke er helt så interesserede i det grønne og klimavenlige, som de giver udtryk for.

- Det er imod aftalerne, og cykelstien på Sønder Allé er meget vigtig i forhold til trafiksikkerheden. Med projekteringen bliver der færre parkeringspladser, så der er plads til grønt og byliv, men hver gang, man snakker om at fjerne parkeringspladser, stemmer de imod, siger Anders Nielsen.

Giver det ikke god mening at bygge cykelstien ved Ajstrup, hvor der også er tæt trafik om sommeren?

- Vi arbejder sammen med dem og støtter deres sag. Mange vil have glæde af den om sommeren, men vi mener ikke, at de to udelukker hinanden, siger Anders Nielsen.

Krydsfelt Norsminde har udarbejdet et oversigtskort med trafiktal i forbindelse med deres kamp for en cykelsti. På strækningen kører der dagligt 2474 biler.
Krydsfelt Norsminde har udarbejdet et oversigtskort med trafiktal i forbindelse med deres kamp for en cykelsti. På strækningen kører der dagligt 2474 biler.

Venstre vil prioritere oplandet

En af Venstres nye prioriteter under den forgangne valgkamp var, at oplandet i kommunen i højere grad skal prioriteres. Og det er også det, der ligger til grund for dette forslag, forklarer Gert Bjerregaard (V), der er medlem af Teknisk Udvalg i Aarhus Kommune.

- I den ideelle verden ville vi gerne det hele, men vi peger så på, at vi gerne vil prioritere Ajstrup. Det er en benhård prioritering, siger han.

- Det sagde vi før valget, og det siger vi også efter valget.

Er det en fiks valgkampsidé for at sikre lidt ekstra stemmer i det område?

- Der bor jo mange flere mennesker inde i Aarhus, så hvis det var stemmeoptimering, skulle vi nok have peget på Sønder Allé. Der er langt færre til at anvende cykelstien i Ajstrup, men ikke desto mindre mener vi, at det har en højere prioritet, siger Gert Bjerregaard.

Ifølge den rutinerede Venstre-mand er forslaget her blot det første af mange, der vil understøtte partiets fokus på oplandet.
Ifølge den rutinerede Venstre-mand er forslaget her blot det første af mange, der vil understøtte partiets fokus på oplandet. Foto: Aarhus Kommune

Tror du, I kan sikre et flertal i byrådssalen?

- Jeg tror, vi skal igennem en udvalgsbehandling, hvor gruppen i Ajstrup også kan komme ind med foretræde for udvalget. Jeg tror, vi kan vinde et flertal med de gode argumenter. Der er ingen, der skal vente i 20 år på en cykelsti i Aarhus kommune, men man vælger for ofte supercykelstien fremfor den nødvendige og sikre oplandscykelsti, fordi det handler om tal, siger Gert Bjerregaard (V).

Man skal ikke vente 20 år, men en endnu en udvalgsbehandling giver vel kun mere ventetid?

Hvis vi kan vedtage det på onsdag, vil jeg være rigtig glad. Jeg forudser bare, at der vil komme en udvalgsbehandling, hvor interessenterne kan komme med deres argumenter. Det kan forhåbentlig vinde over de tørre tal.