Vennepar sælger vintage T-shirts – en af de dyreste blev solgt for 10.000 kroner

Hvad der begyndte som en passion, er også gået hen og blevet en forretning for et aarhusiansk vennepar, der sælger vintage T-shirts.

For nogle er det at samle på gamle LP’er en hobby. For andre er det en hobby at samle på gamle T-shirts.

Det er det for vennerne William Aagaard Thygesen og Frederik Damgaard fra Aarhus, der har gjort deres passion for vintage T-shirt til en forretning.

- Det, jeg synes er rigtig fedt ved vintage T-shirts, er, at du kan udtrykke dig på en helt unik måde, siger William Aagaard Thygesen til TV2 ØSTJYLLAND. 

T-shirt fra EM i 1992

Igennem webshoppen Nostalgic Appreciation sælger venneparret blandt andet gamle koncert-T-shirts fra bands som Green Day, 'N Sync og Pink Floyd.

For nylig solgte venneparret en af de dyreste T-shirts hidtil for 10.000 kroner. 

Det var en Nirvana-T-shirt fra Roskilde Festival i 1992. Nirvana spillede en koncert lige efter, Danmark vandt EM i fodbold, hvor forsanger Kurt Cobain efter signende sagde: ”Congratulations on the … err … sports.”

Venneparret Frederik Damgaard (tv.) og William Aagaard Thygesen (th.) har en stor passion for vintage T-shirts.
Venneparret Frederik Damgaard (tv.) og William Aagaard Thygesen (th.) har en stor passion for vintage T-shirts.

- Det er en ret vild historie, og den T-shirt, den er meget speciel. Det var også en pige fra USA, der syntes, den var ret vild, siger William Aagaard Thygesen og uddyber:

- Det er også det, der gør det fedt. At det er noget specielt. Man kalder det the hunt (jagten, red.). Men det kræver også noget at finde noget, der er specielt.

I 80’erne var T-shirts tyndere

De to venner har haft flere tusinde T-shirts mellem hænderne og kan efterhånden uden nærmere eftersyn afkode fra hvilke årtier, de forskellige kortærmede bluser er fra. 

For det er ikke kun mærket på T-shirten eller måden, den er syet sammen på, der afslører, hvornår den er fra. Stoffets tykkelse har også noget at sige.

Frederik Damgaard (th.) er selv faldet for en Nirvana-T-shirt engang.
Frederik Damgaard (th.) er selv faldet for en Nirvana-T-shirt engang.

- Man kan faktisk føle det på dem. Dem fra 80’erne var typisk lidt tyndere, og i 90’erne er der lavet nogle lidt tykkere T-shirts, siger Frederik Damgaard. 

Om at finde den helt rigtige 

For venneparret er det særlige ved de T-shirts, de har passion for, at de ikke bliver produceret længere og dermed skiller sig ud ved, at der ikke findes så mange af dem. 

- Jeg kan godt forstå, at det er svært at forstå udefra. At det er megamange penge for en gammel, hullet, grå, afvasket T-shirt, siger William Aagaard Thygesen og fortsætter: 

- Og det er det, der gør, at vi synes, det er fedt. Netop fordi at du ikke bare kan finde dem over det hele, og at det er meget svært at finde de helt rigtige.