UngRejs får stor bøde
Skal betale bøde på 175.000 kr. for sprut-reklame til børn
"Billige drinks", "fri øl" og "gratis sangria". Sådan lød de lokkende tekster i flere beskrivelser af ferier fra rejsebureauet UngRejs, der laver grupperejser for unge til blandt andet Lloret de Mar og Golden Sands.
Det koster nu firmaet Travel Booking A/S, der står bag UngRejs, en bøde på 175.000 kroner for at opfordre børn og unge til at drikke alkohol.
Og det undrer John Tobiesen, der er direktør i UngRejs.
- Hvis man ser annoncen, vil man undre sig over, at den her sag overhovedet findes. Den viser piger på en strand og viser ikke så meget som en romkugle - men der står ungrejs.dk nede i hjørnet, og det er der, hammeren falder, siger han til Ritzau.
- Det er noget vrøvl
Bøden falder, fordi UngRejs' annoncer i ungdomsmagasinerne Chili og Tjeck henviste til ungrejs.dk, hvor markedsføringen ifølge retten "anvendte billeder og tekst, der forbandt oplevelsen af fællesskab på rejserne med barer, pubcrawl og indtagelse af øl og drinks."
- Det er noget vrøvl. Det er slet ikke tilfældet. At der er sangria til en grisefest betyder jo ikke, at vi siger, at fællesskab er lig med druk, siger John Tobiesen.
Han understreger, at ungrejs.dk har et såkaldt "aldersfilter", hvor man skal bekræfte, at man er over 18 år, før man kan se beskrivelser af ferierne.
Men retten i Esbjerg hæftede sig ved, at man ikke kan kontrollere, at brugerne indtaster deres rigtige alder.
En bruger under 18 år kan på den måde få adgang til beskrivelsen af drukrejserne ved blot at lyve sig nogle år ældre.
Travel Booking A/S har nu anket sagen til landsretten, fordi det ifølge John Tobiesen er "en principiel sag".