Unge dumper seksualundervisningen
Eksterne undervisere skal overtage dele af seksualundervisningen på skolerne, mener sundhedsformidler fra Århus.
Op mod hver tredje ung mellem 15 og 25 år har dårlige minder fra skolens seksualundervisning. De unge synes især, at undervisningen var uvedkommende i forhold til deres eget sexliv, viser en undersøgelse fra AIDS-Fondet. Det skriver metroXpress.
- Det kan godt være, ungerne bliver undervist, men de er ikke imponerede over indholdet, og det er skidt, for de gode seksualvaner skal dannes i folkeskolen, siger direktør for
AIDS-Fondet Henriette Laursen, til metroXpress.
Mange af de unge peger på, at de ikke selv har haft indflydelse på seksualundervisningen, og det er problematisk, siger leder af national afdeling i Sex og Samfund Marianne Lomholt.
- Det er vigtigt, at undervisningen bliver en dialog med de unge, og at de selv er med til at forme spørgsmål og svar. Ofte er det jo kun de unge selv, der har svarene, siger hun til
metroXpress.
Skolelærerne vil ofte være de bedste til at undervise de unge i det rent faktuelle, mens yngre eksterne undervisere er bedre til det mere følelsesmæssige, siger sundhedsformidler Rikke Møller fra 'Sundhedshus for Unge' i Århus. Hun laver blandt andet supplerende seksualundervisning til brug for undervisning af folkeskoleelever.
- Sådan noget som analsex og blowjob skal lærerne holde sig fra. Her fungerer det rigtig godt med en ung ekstern underviser, hvor eleverne kan stille spørgsmål anonymt, som vi så tager op, og hvor de også kan stille spørgsmål til det andet køn om alt fra forelskelse til sexteknikker. På den måde kommer undervisningen i øjenhøjde, siger Rikke Møller til metroXpress og fortsætter:
- Undervisning i anatomi, prævention og sexsygdomme er jo vigtig viden, men det opleves måske mere relevant for unge at høre om følelsesmæssige ting som kærester, kysseteknik og såvidere, fordi det fylder så meget. Der kan det være rigtig godt at bruge venner.
Kilde: metroXpress