Tog-forurening fortsætter
Kan være farligt for passagererne, advarer ekspert
De gamle MR-tog forurener mere end nye tog. Alligevel er togene stadig i drift på strækningen mellem Aarhus og Esbjerg, selv om forureningen ifølge eksperter kan være farlig for passagererne på perronerne på bl.a. hovedbanegården i Aarhus.
- Det er ikke sundt at opholde sig i områder med et højt indhold af partikler fra dieselkøretøjer, fastslår civilingeniør Lars Mortensen fra Dansk Miljørådgivning A/S.
TV 2 | ØSTJYLLAND fik søndag Lars Mortensen til at måle antallet af skadelige partikler i luften på Aarhus Hovedbanegård, når der holdt et MR-tog ved siden af.
Målingen viste, at der til tider var over 100.00 skadelige partikler pr kubikmeter luft. Dermed overstiger forureningen på Aarhus Hovedbanegård de grænseværdier, der tillades fra lastbiler og busser i Aarhus Midtby.
Ikke udsigt til partikelfiltre
De gamle MR-tog har været i drift siden 1978. DSB kan ikke sige, hvor længe de skal køre på strækning mellem Aarhus og Esbjerg. Det afhænger af, hvornår de skandaleramte IC4-tog er klar til at erstatte MR-togene.
For fem år siden lovede DSB, at der ville blive monteret partikelfiltre på MR-togene for at bringe mængden af skadelige partikler ned.
Men fordi de gamle MR-tog på et tidspunkt bliver udskiftet med nye IC4-tog, bliver partikelfiltrene sandsynligvis aldrig monteret.
- MR-togene er de ældste tog, vi anvender, og de skal relativt snart udrangeres. Derfor har vi valgt ikke at montere filtrene på dem, forklarer miljøchef i DSB Jesper Mølgaard til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Se mere i søndagens nyhedsudsendelse kl. 19.30 på TV 2 | ØSTJYLLAND.