Tiltrængte millioner efter én lang sparerunde

Knapt 17 millioner kroner er øremærket mere undervisning og feedback på læreruddannelserne i Østjylland.

Med finansloven målrettede aftalepartierne og regeringen 65 millioner kroner til læreruddannelsen, og 16,8 af dem går til VIA University College. 

Her er glæden ikke svær at spore hos Elsebeth Jensen, der er uddannelsesdekan for læreruddannelsen og HF på VIA.

- Jeg er virkelig, virkelig glad. Vi har fået penge, og det har vi virkelig savnet, det er skønt, siger hun og fortsætter:

- Der har været en lang periode over måske 20 år, hvor der har været nedskæringer hvert år, så vi har virkelig skåret ind til benet i forhold til undervisning, vejledning og feedback, så nu har vi en mulighed for at give flere penge, som pengene jo også er udmøntet til, og det er rigtig godt, siger Elsebeth Jensen til TV2 ØSTJYLLAND.

Og de mange år med besparelser har sat sit præg på uddannelsen, hvor timetallet er alt for lavt, mener hun.

- Selvfølgelige skal de studerende på en videregående uddanelse selv læse og studere, men de skal også være sammen og lære af hinanden og både blive gode til at formidle og få feedback, og det kan de bedst med en underviser, lyder det fra uddannelsesdekanen.

Hårdt trængte millioner

Det vækker også stor glæde i Århus Lærerforening. 

- Det er jo nogle kærkomne millioner til en uddannelse, der har hårdt brug for dem, siger formand Dorthe Ryom Fisker til TV2 ØSTJYLLAND.

quote Jeg er virkelig, virkelig glad. Vi har fået penge, og det har vi virkelig savnet.

Elsebeth Jensen, uddannelsesdekan, læreruddannelsen VIA

Hun er især begejstret for, at der bliver tænkt mere feedback allerede i uddannelsen.

- Det kan vi se, at der er brug for. Det gælder både for dimittender og nye studerende. En pædagogisk uddannelse kræver jo nogen at spejle sig i, siger Dorthe Ryom Fisker.

Derudover er der ifølge Dorthe Ryom Fisker stort behov for at træne skolehjem-samarbejdet, og det kan sagtens øves allerede under uddannelsen. Det er en disciplin, der mangler under praktikken.

Langt fra nok

Og 16,8 millioner kroner rækker et stykke, men ikke nok, mener formanden. For selvom uddannelsen er vigtig, skal skolerne også understøttes for både børn og lærernes skyld.

- Ude i kommunerne er der simpelthen ikke den nødvendige økonomi. Vi er i en ond spiral, hvor skolen er stærkt underfinansieret.

Hun er dog positiv over at se, at der står flere undervisningstimer på nogle af millionerne, som kunne gå til undervisning i specialpædagogik. Derfor opsummerer hun:

- Pengene på uddannelsen kunne gå til feedback, skolehjem-samarbejdet og den relation og så specialpædagogik, slutter formanden. 

quote Ude i kommunerne er der simpelthen ikke den nødvendige økonomi. Vi er i en ond spiral, hvor skolen er stærkt underfinansieret.

Dorthe Ryom Fisker, formand, Århus Lærerforening

Uddannelsesdekanen peger også særligt på to prioriteringspunkter for undervisningen.

- Vi kommer til at prioritere at give flere undervisningstimer, men vi kommer også til at prioritere at øge samarbejdet med skolerne, for det er vigtigt, det er tæt mellem det, de studerende lærer på campus og sammen med lærerne, siger Elsebeth Jensen.

Der er fem læreruddannelser under VIA University College, og i Aarhus er der omtrent 3.000 lærere. 

I alt er der sat 65 millioner kroner af til at forbedre læreruddannelsen.