Store el-master skal bankes i jorden i Aarhus
Arbejdet med Aarhus Letbane skrider frem - nu skal strømmen til togene sikres
Bankende lyde vil fra på mandag kunne høres omkring Randersvej i Aarhus, hvor næste fase af letbanebyggeriet begynder.
Aarhus Letbane er et moderne bud på en sporvogn, som om et par år skal erstatte den nuværende Aarhus Nærbane mellem Odder og Grenaa.
Forklaringen på larmen er, at der skal bankes betonfundamenter i jorden, som med tiden skal kunne holde de otte meter høje el-master, der skal levere strøm til letbane-togene.
Letbanebyggeri følger tidsplanen - Testkørsler til sommer
Fundamenterne skal slås ned i jorden med 25 meters mellemrum op ad den lange bakke i det nordlige Aarhus.
- Det bliver synligt og også "hørligt", siger anlægschef hos Aarhus Letbane, Jørgen Hansen, som dog forsikrer, at arbejdet ikke kommer til at give problemer i trafikken med eksempelvis omkørsler:
- Det kommer ikke til at genere ret meget. Det bliver synlig, fordi det er her. Trafikanterne skal passe på med ikke at kigge alt for meget, når de kører forbi, fordi det bliver interessant.
Netop denne etape af letbane-byggeriet er ifølge Jørgen Hansen "en milepæl".
Sikkerhed frem for alt
Forud for, at fundamenterne bankes på plads, har entreprenøren været i gang med at tjekke sikkerheden og jordforholdene i området for at sikre, at kørestrømsmasterne ikke kulminerer med el-ledninger eller rør under jorden.
Dette tjek er foregået hele tre gange, fortæller anlægschefen:
- Vi er i gang med at tjekke, om der ligger nogle ikke-kendte ledninger under jorden. Vi prøver at sikre alt, hvad vi kan, at vi ikke kommer til at slå noget i stykker nede i jorden, siger Jørgen Hansen.
Aarhus Letbane forventes at være klar til brug i foråret 2017. I slutningen af året er der planlagt testkørsler.
Du kan høre Jørgen Hansen fortælle mere om mastearbejdet og de eventuelle gener i videoen øverst i artiklen.