Stofa-kaos fortsætter

Der er fortsat stor forvirring og frustration blandt de aarhusianere, der fra den 1. december skal skifte udbyder af tv, internet og mail.

Antenneforeningen Aarhus har været i vælten den seneste uges tid, efter foreningen opsagde en tv- og internetaftale med Stofa. 

Folk har stået i timelange køer for at få svar på deres mange spørgsmål, og kundetelefonerne har været rødglødende. 

Nogle af antenneforeningens medlemmer, som ikke har moderne smart-tv, frygter, at de fremover bliver nødt til at anskaffe sig et smart-tv eller f.eks. en chromecast, hvis de gerne vil kunne bliver ved med at se fjernsyn, som de plejer. 

Nyt tv?

En af dem er 64-årige Arne Fjord Rasmussen. Han holder meget af at kunne optage et tv-program på den ene tv-kanal, mens han ser et andet program på den anden, ligesom han også tit har brug for at kunne spole frem og tilbage. 

- Jeg er en af dem, der har sådan et gammeldags tv med en tv-boks til, og det har fungeret glimrende for mig, og nu er jeg bange for, at jeg er nødt til at købe et nyt smart-tv eller en boks der kan tage apps, hvis jeg stadig skal kunne optage, siger Arne Fjord Rasmussen. 

Han har været kunde hos Stofa siden 1990 og kan ikke forstå, hvorfor han ikke kan blive ved med det. 

- Jeg synes, det er helt håbløst. Jeg er rimeligt godt teknisk begavet, og alligevel synes jeg, det her er sindssygt bøvlet. Jeg er meget frustreret, siger han. 

quote Ni ud af ti danskere har i dag en streamingpakke, så det er den måde at se tv på, der er fremtiden.

Michael Jacobsen, direktør i Vios

Direktør i antenneforeningens selskab Vios, Michael Jacobsen, fortæller, at man ikke behøver køber et smart-tv, hvis man kan nøjes med den lille tv-pakke hos Yousee. Den kan man nemlig modtage på gammeldags maner gennem et coax-stik. 

- Ni ud af ti danskere har i dag en streamingpakke, så det er den måde at se tv på, der er fremtiden. Men vi har netop valgt at holde fast i en coax-pakke, så dem, der har brug for det, stadig kan se fjernsyn på den gammeldags måde, siger han og tilføjer, at den lille tv-pakke fra Yousee automatisk og gratis bliver sendt ud gennem nettet til alle antenneforeningens medlemmer i december måned. 

Direktør i Vios Michael Jacobsen forstår godt, at nogle er frustrerede.
Direktør i Vios Michael Jacobsen forstår godt, at nogle er frustrerede.

Direktøren anerkender dog, at nogle - alt afhængigt af hvilket fjernsyn, de har - kan få problemer med at spole, pause og tilgå arkiv. 

- Nogle vil have den udfordring, hvis man ikke har smart-tv eller kan tilgå apps. Men det er et meget lille fåtal. Men jeg er nødt til at sige, at den gamle tv-boks er færdig og død - det er hele markedet enige om, siger Michael Jacobsen. 

Mister mail

Et af de andre problemer, nogle af kunderne støder på, er udsigten til at miste den mail, de har haft gennem Stofa. 

Den situation står Lise Raagaard Møller i. Hun stod fuldstændigt uforberedt og uforstående da hun fik meddelelse om, at hendes Stofa-internet, mail og tv-pakke ville lukke 1. december.

quote Det er uartigt, de ikke i det mindste giver os et halvt år til at få ordnet de praktiske ting

Lise Raagaard Møller

Hun og hendes mand har haft et - synes de selv - ganske tilfredsstillende kundeforhold med Stofa siden 1979. De havde intet ønske om at ændre på situationen og var fuldkommen uvidende om, at de var medlem af en antenneforening, som - uden at konferere med medlemmerne - kunne opløse samarbejdet med kun en måneds varsel.

- Det er uartigt, de ikke i det mindste giver os et halvt år til at få ordnet de praktiske ting, der er forbundet med det. Så vi er på den, siger Lise Raagaard Møller. 

Valgfrihed er det vigtigste

Direktør i Vios forstår godt, at medlemmerne af antenneforeningen er frustrerede. 

- Jeg kan virkelig godt forstå, at nogen bliver lidt frustrerede omkring det. Men det, der er vigtigst for os, er, at vi får vores net tilbage. Vi vil gerne være herre i eget hus, og på den måde kan vi gøre det bedste for vores medlemmer.

Han håber dog, at de fleste kunder kan se fordelene ved opsigelsen af Stofa. 

- Vi har en forpligtelse til at følge med det, som hele Danmark ønsker - valgfrihed.  

Stor jagt på bredbåndsudbyder

Udover en ny tv-udbyder skal de 40.000 ramte aarhusianere også finde en ny internetudbyder. Og det er der lige nu tilsyneladende mange, der har travlt med. 

Sammenligningstjenesten kunne tydeligt se, at aarhusianerne fik travlt med at lede efter nyt bredbånd, da aftalen med Stofa blev opsagt.
Sammenligningstjenesten kunne tydeligt se, at aarhusianerne fik travlt med at lede efter nyt bredbånd, da aftalen med Stofa blev opsagt. Foto: tjekbredbånd.dk

Hos sammenligningstjenesten Tjekbredbånd.dk kan man i hvert fald se en stigning på 360 procent i interessen efter at finde en ny bredbåndsudbyder i Aarhus og omegn.

Det fortæller Kasper Ottosen, fra TjekBredbånd.dk i en pressemeddelelse.

- Da Stofa meldte ud, at 40.000 aarhusianske kunder ville blive opsagt, kunne vi straks se mere end en tredobling på vores besøgstal, siger han.