Slagsmål om p-pladser: Rådmand vil prioritere erhvervsliv over borgerne

Steen Stavnsbo (K) har valgt side i parkeringsdebatten i Aarhus Midtby. Det vækker glæde hos byens erhvervsorganisationer.

Det må ikke gå ud over erhvervslivet, hvis parkeringsforholdene for beboerne i Aarhus Midtby skal forbedres. Så klar er meldingen fra rådmand for Teknik & Miljø, Steen Stavnsbo (K).

- Jeg kommer ikke til at prioritere borgerne over vores handelsliv og vores levende byrum. Det kommer jeg ikke til. Men forhåbentlig kommer de til at opleve nogle andre løsninger, som gør det muligt for dem at parkere mere fleksibelt inde i midtbyen, siger Steen Stavnsbo til TV2 ØSTJYLLAND.

Udmeldingen kommer som reaktion på, at en række beboere i Aarhus Midtby i dag udtrykker utilfredshed med parkeringsreglerne.

En af dem er Niels Holm-Nielsen, som bor tæt på ARoS i det centrale Aarhus. Han betaler 500 kroner om året for sin beboerlicens. 

Med beboerlicensen i hånden kan han parkere gratis i weekenden og på hverdage efter 17.00. Men på hverdage mellem 9.00 og 17.00 er beboerlicensen ugyldig.

Det betyder, at hvis han er syg, arbejder hjemmefra eller har fri, skal han betale pr. time, han parkerer. Det løber op i knap 180 kroner, hvis han skal parkere i midtbyen hele dagen.

- Jeg synes, det er urimeligt, for jeg kan ikke forstå, hvorfor os i Zone 1 er anderledes stillet end dem, der bor i de andre parkeringszoner, siger Niels Holm-Nielsen til TV2 ØSTJYLLAND.

Sammen med en række naboer har Niels Holm-Nielsen skrevet et åbent brev, som han blandt andet har sendt til TV2 ØSTJYLLAND. Han håber, at reglerne for parkering i Zone 1 bliver ændret.
Sammen med en række naboer har Niels Holm-Nielsen skrevet et åbent brev, som han blandt andet har sendt til TV2 ØSTJYLLAND. Han håber, at reglerne for parkering i Zone 1 bliver ændret.

Tilfredshed i erhvervslivet

Lige nu er parkeringssituationen i Aarhus til debat i byrådet. I en redegørelse fra Teknik & Miljø-forvaltningen fremgår det, at de nuværende regler prioriterer byens gæster og besøgende over beboernes mulighed for parkering.

Ifølge forvaltningen vil det forværre situationen for besøgende, gæster og kunder til Aarhus Midtby, hvis man fjerner begrænsningen på parkering i dagtimerne.

quote Det glæder mig selvfølgelig, at rådmanden har de samme synspunkter og ser sagen fra samme side som os.

Claus Bech, direktør, Aarhus City Forening

Derfor er der hos flere af byens erhvervsorganisationer tilfredshed med rådmandens udmelding. Ifølge Claus Bech, der er direktør i Aarhus City Forening, er det nemlig afgørende, at kunder og gæster har let adgang til byen.

- Det glæder mig selvfølgelig, at rådmanden har de samme synspunkter og ser sagen fra samme side som os, siger Claus Bech til TV2 ØSTJYLLAND.

- Man er nødt til at tage hensyn til de mange borgere, der ikke bor i midtbyen. Vi bliver nødt til at sikre, at man kan komme til byen i egen bil, hvis det er det, man ønsker så længe, den kollektive trafik ikke fungerer optimalt.

Ifølge Claus Bech kan det give store udfordringer for byens erhvervsliv, hvis man forringer parkeringsforholdene for besøgende.
Ifølge Claus Bech kan det give store udfordringer for byens erhvervsliv, hvis man forringer parkeringsforholdene for besøgende.

Claus Bech taler på vegne af både Aarhus Haandværkerforening, Aarhus City Forening og Erhverv Aarhus. De tre organisationer er modstandere af, at man fjerner begrænsningen på beboerparkering i dagtimerne.

- Man skal selvfølgelig tage hensyn til midtbyens borgere. Men det vil lægge beslag på rigtigt mange parkeringspladser, hvis de – for en meget beskeden ydelse – kan råde over en plads døgnet rundt, siger Claus Bech.

Hvorfor kan gæsterne ikke parkere i et P-hus eller lidt længere væk og så gå det sidste stykke vej, når de skal ind i byen?

- Fordi der ligger mange liberale erhverv i midtbyen, som ikke ligger tæt på Dokk1 eller Navitas eksempelvis. Man skal også gøre det attraktivt at besøge byen. Dem, der bor i omegnskommunerne og ønsker at besøge byen i bil, skal selvfølgelig have lejlighed til det. Hvis vi på sigt afskærer dem fra den mulighed og gør det sværere at være bilist, så er det en forkert løbebane, siger Claus Bech.

Selvom Aarhus Kommune generelt sælger flere parkeringslicenser, end der er parkeringspladser til, så er billedet et helt andet i det centrale Aarhus. Her er kun solgt 0,8 parkeringslicenser pr. parkeringsplads.
Selvom Aarhus Kommune generelt sælger flere parkeringslicenser, end der er parkeringspladser til, så er billedet et helt andet i det centrale Aarhus. Her er kun solgt 0,8 parkeringslicenser pr. parkeringsplads.

Ny parkeringspolitik i 2023

Selvom Steen Stavnsbo stiller sig på erhvervslivets side, så er han helt med på, at der er en udfordring for beboerne, som skal løses.

Her nævner rådmanden brug af parkeringshuse tæt på eller at borgerne i midtbyen får mulighed for at parkere i nogle af de omkringliggende parkeringszoner. Steen Stavnsbo vil dog ikke lægge sig fast på en løsning, før han lancerer en ny parkeringspolitik i 2023.

- Men jeg er bare nødt til at sige, at uden et levende byliv med handelsliv og butikker, så har vi ikke den bymidte, vi skal have. Med en så billig beboerlicens - 500 kroner om året - så forudser jeg et stort problem med beboernes biler parkeret i midtbyen i dagtimerne. Det er vi som udgangspunkt heller ikke interesserede i, siger Steen Stavnsbo.


Kunne man så ikke sætte prisen op, hvis beboerlicensen bliver mere attraktiv?

- Det er også et af de virkemidler, vi kommer til at kigge på. Vi skal have fundet et fornuftigt leje mellem, hvad det koster at parkere på timebasis og hvad det skal koste med beboerlicens. Vi er ikke klar med en løsning endnu, men det er et af virkemidlerne, siger Steen Stavnsbo.