Rederi: Unfair søslag
Kan ikke få tilladelse til at give Mols-Linien konkurrence
Rederiet Kattegat-ruten har i et halvt år ventet på tilladelse til at sætte sin hurtigfærge Dolphin Jet ind på ruten Aarhus-Odden. Men Odden Havn har endnu ikke givet tilladelsen, og rederiet bag Kattegat-ruten beskylder nu den statsejede havn for at holde hånden under Mols-Linien, der siden 1966 har styret på ruten, skriver Århus Stiftstidende.
- Det er en fordel for Mols-Linien, at sagen trækkes i langdrag. Vi kunne lynhurtigt sætte Dolphin Jet ind på ruten og skabe en reel konkurrence til fordel for kunderne på Kattegat, siger Birte Dettmers, operations-manager på Kattegat-ruten, til Århus Stiftstidende.
Den rød-hvide Dolphin Jet har i syv måneder ligget til kaj i Aarhus havn, siden den var indsat i et mislykket forsøg på at sejle Aarhus-Kalundborg.
Imens har Mols-Linien netop annonceret, at rederiet indsætter sin næste superfærge, Katexpress 2, i begyndelsen af maj, og udvider dermed sin kapacitet med 65 procent.
I første omgang har Kattegat-ruten, der er ejet af en stor tysk rederikoncern, fået alle miljø- og sejladsgodkendelser over Kattegat godkendt. Hos det statsejede konsortium Sund & Bælt, der ejer Odden Havn, afviser markedsdirektør Tine Birk Pedersen at kommentere kritikken.
Hun siger, at en rapport, der er færdig om tre uger, blandt andet skal kortlægge, om det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at to rederier anløber den lille Odden Havn i fast rutefart.