Rådmand klar med styrket kontrol med aarhusianske foreninger
I kølvandet på afsløringerne i dokumentarserien ’Moskeerne bag sløret’ vil Aarhus Kommune nu slår hårdere ned mod foreninger, der snyder med tilskud
Skatteyderne skal have større vished for, at foreningsstøtten bliver brugt, som den er tænkt. Derfor har kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad (RV) i dag præsenteret en plan med seks konkrete stramninger.
- Det er nødvendigt, at vi supplerer vores tillidsbasserede system med mere kontrol. Hverken foreningerne eller skatteyderne kan være tjent med, at der opstår tvivl om, hvorvidt tilskuddene bruges forkert. Derfor er jeg klar med nogle forslag, der skaber en større balance mellem tillid og kontrol, siger rådmanden i en pressemeddelelse.
Læs også
Den øgede kontrol kommer i kølvandet på afsløringer i TV 2 dokumentaren ’Moskeer bag sløret’, der viste, at flere foreninger fik støtte til aktiviteter, der ikke bør have det. Eksempelvis en forening med koranskole i det vestlige Aarhus var en af disse.
- Fremadrettet bliver der et temabaseret tilsyn på området, hvor 25 foreninger hvert år bliver udvalgt til kontrol. Hvis det så viser sig, at der for eksempel ikke er klare snitflader til andre aktiviteter, så sætter vi ind over for det, siger rådmanden til tv2oj.dk.
Helt konkret fremsætter Rabih Azad-Ahmad følgende seks indsatsområder: Kontrol af tilskudsregnskaber, stikprøvekontrol af fremmødedokumentation, stikprøvekontrol af om foreninger fremsender løbende fremmødedokumentation, anmeldte og uanmeldte tilsyn hos foreningerne, udvidet kontrol af medlemslister og nye foreninger aflægges besøg inden de første gang kan modtage tilskud.
Læs også
- Det er meget konkrete initiativer, der på den ene side skal skabe større vished for, at pengene bruges rigtigt. På den anden side skal det få de foreninger, der har svært ved at finde ud af reglerne, frem i lyset, så vi bedre kan hjælpe dem, lyder det fra rådmanden.
Aarhus har cirka 800 foreninger. 550 af dem modtager tilskud eller låner lokaler efter Folkeoplysningsloven. Forslaget skal nu drøftes i byrådet.