Drømmen om to afgange til Grenaa udskudt i 15 måneder

Udbygningen af Letbanen bliver ramt af en stor forsinkelse.

Det nye krydsningsspor ved Trustrup Station bliver forsinket med 15 måneder. Sporet er afgørende for, at der kan køre to tog i timen mellem Grenaa og Ryomgård.

Det oplyser Letbanen, der har fået en ny tidsplan fra leverandøren af det nye krydsningsspor, ASAL. 

- Det er selvfølgelig meget frustrerende, udtaler administrerende direktør i Aarhus Letbane Michael Borre i en pressemeddelelse.

Trustrup Station har længe været en varm kartoffel. Tidligere er Djursland blevet lovet, at der vil gå to tog i timen i 2018, men det er endnu ikke sket, og nu får landsdelen endnu en nedslående nyhed. En nyhed der ikke falder i god jord hos borgmester i Syddjurs Kommune Ole Bollesen (S).

- Vi er rigtig kede af, at det er skubbet yderligere, men vi kan som kommune ikke gøre noget ved det. Udover, at vi lægger pres på for, at det måske kan stå færdigt i slutningen af 2021, siger Ole Bollesen til TV2 ØSTJYLLAND

Problemet er, at stationen i Trustrup skal bygges om, for at togene kan passere hinanden. Udbygningen af stationen i Trustrup er udfordret af en aftale med leverandøren ASAL og efterfølgende coronakrisen. 

Oprindeligt var det planen, at stationen skulle være klar til to afgange i timen samtidig med, at Grenaabanen åbnede i april 2019. Men Letbanen og ASAL har haft svært ved at blive enige om vilkårene for udbygningen af Trustrup Station. 

VIDEO: Det nye krydsningsspor ved Trustrup Station, der skal gøre det muligt for Letbanen at køre med to tog i timen mellem Grenaa og Ryomgård, bliver forsinket med 15 måneder.

Spildtid for pendler

Det er ikke kun borgmesteren i Syddjurs Kommune, der er frustreret over endnu en forsinkelse. 

Kasper lanng Sørensen pendler hver dag fra Grenaa til sit studie i Aarhus. Han er vant til at vente længe, hvis han misser en afgang med letbanen.

- Det er mange timer i løbet af ugen, hvor jeg har spildtid. Både derind og når jeg skal hjem igen, fortæller Kasper Lanng Sørensen til TV2 ØSTJYLLAND. 

Kasper Lanng Sørensen er begyndt overveje, om han skal se på lejlighed i Aarhus, fordi det ikke længere kan betale sig for ham at bo i Grenaa.

Men drømmescenariet for Kasper Lanng Sørensen er ikke at flytte til Aarhus. Det er at blive boende i Grenaa, men stadig have fleksibilitet i sin hverdag med en letbane, der kører to gange i timen. Det må han desværre vente med til slutningen af 2021.

Kasper Lanng Sørensen pendler hver dag fra Grenaa til Aarhus.
Kasper Lanng Sørensen pendler hver dag fra Grenaa til Aarhus.

Seks år gamle planer er stadig bare planer

Ole Bollesen finder det frustrerende, at letbanen er så længe om at blive færdig på Djursland.

- Vi er glade for at letbanen kører, men det gør det først til en rigtig letbane, når den går to gange i timen fra Grenaa og fire gange i timen fra Hornslet, siger Ole Bollesen til TV2 ØSTJYLLAND

I begyndelsen af 2020 lykkedes det de to parter at indgå en aftale, men lykken varede kort. I marts ramte corona Danmark, og det fører nu til nye, store forsinkelser for de mange passagerer, der drømmer om to afgange hver time til og fra Grenaa. Den internationale coronakrise har forsinket leverancer og medarbejdere i at komme til Danmark, lyder forklaringen fra Letbanen. 

TV2 ØSTJYLLAND forsøgte tilbage i september at få letbanedirektøren til at komme med en tidshorisont på krydsningssporet ved Trustrup. Det var han dengang ikke meget for. 
kræft2

Kræftramte børnefamilier: Umenneskeligt at skulle til København

Irma Mogensen har sammen med seks andre kvinder lavet en bog om livet samt madopskrifter fra deres liv

Livskloge damer vil have unge til at forstå de gamle retter

5e131843-19aa-4363-8c5b-198f098878d2

playGuide: Sådan får du mest ud af Black Friday

'Niklas' stoffer på snap

play'Niklas' køber stoffer på Snapchat: - En halv time så har jeg det i hånden

Festugepapir2

Aflyst festuge ender i parcelhuse

20200929-160321-l_68mb.jpg

liveblogDanmark kan modtage de første vacciner om kort tid