Ny telefonlinje åbner – hjælper med at håndtere mobning og digital adfærd
Den seneste tid har telefonlinjen været rødglødende i København. Derfor udvider ForældreTelefonen fra Børns Vilkår mandag med en ny afdeling i Aarhus.
De har travlt hos ForældreTelefonen i København.
- Vi modtager flere henvendelser, end vi kan besvare, siger socialrådgiver, Børns Vilkår, Marie Bjerrum Trillingsgaard, til TV2 ØSTJYLLAND.
Læs også
Derfor udvider de nu med en ny afdeling i Aarhus.
- Det er så, vi kan have flere rådgivere siddende på linjen på samme tid, forklarer socialrådgiveren.
ForældreTelefonen er en del af Børns Vilkår og giver rådgivning til alle forældre og pårørende, der har spørgsmål, som omhandler børn.
Glæden ved at give
En af de frivillige, der er sidder på kontoret i Aarhus, er Kristine Meklenborg.
- Det er en berigende følelse at være med til at gøre en forskel for de her børn og familier, siger frivillig, Børns Vilkår, Kristine Meklenborg, til TV2 ØSTJYLLAND.
På dagens vagt nåede Kristine Meklenborg at snakke med fem forskellige. Henvendelserne kan dreje sig om alt fra små til store problemer.
- Vi får rigtig mange henvendelser omkring samvær ved skilsmisse og mobning, men det kan også være bekymring for børns generelle trivsel, siger socialrådgiver Marie Bjerrum Trillingsgaard.
For børnenes skyld
Når du ringer ind og får en af de frivillige ved ForældreTelefonen i røret, er du anonym, og det spiller en stor rolle for den forestående samtale, mener Kristine Meklenborg.
Læs også
- De har meget på hjertet, når de ringer, og det er jo dejligt, for så har man et godt udgangspunkt for at kunne hjælpe dem, fortæller hun.
Selv om det hedder ForældreTelefonen, og det typisk ikke er børnene selv, der ringer ind, så er der ingen tvivl om, hvem det handler om.
- Det her er Børns Vilkår. Vi er her for at mindske svigt og mistrivsel hos børn i Danmark, og det kan vi gøre ved at hjælpe forældrene, forklarer Kristine Meklenborg.