Nanna er en af hverdagens nye helte
Nye befolkningsundersøgelser viser, at danskerne har fået større respekt for de ansatte i dagligvarebutikkerne efter coronakrisen. Samtidig har de ansatte selv fået øjnene op for, hvor vigtige de er.
Når vi i hobetal ripper hylderne og hele butikkens lager af Lambis 3-lags toiletpapir, fordi vi lige er blevet fortalt, at vi ikke kan komme i skole eller på arbejde i morgen, så har de på magisk vis tryllet hylderne fulde, når vi næste morgen kommer igen.
Vi er måske ikke altid helt gode nok til at anerkende og værdsætte det arbejde, som de tusindvis af medarbejdere i dagligvarebutikkerne hver dag udfører, så forsyningskæderne og samfundshjulene kan køre videre.
Men måske kan coronakrisen - trods alt, hvad den virus har ødelagt - ændre på det.
I hvert fald viser nye undersøgelser nu, at danskerne har fået større respekt for de ansatte og deres arbejde i dagligvarebutikkerne efter coronakrisen. Og at de ansatte selv har fået øjnene op for, hvor vigtigt deres arbejde er for samfundet.
- Jeg har været i Salling Group i 28 år, og jeg har aldrig prøvet noget lignende. Mine medarbejdere har de seneste fem måneder gjort en kæmpe indsats og løftet i flok. Og det kan både jeg og mine medarbejdere mærke, at kunderne har værdsat, siger varehuschef i Føtex Food i Skæring Ricki Vang Jensen til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:
- Derfor kan jeg godt forstå, hvis de nu i højere grad har fået en følelse af, at de betyder noget for samfundet. For det gør de.
Større respekt og mere anerkendelse
Det er analyseinstituttet Epinion, der i maj måned har spurgt 1011 repræsentativt udvalgte danskere i alderen 18-75 om, hvordan coronakrisen har påvirket deres syn på dagligvarebutikkernes ansatte.
I Region Midtjylland svarer knap 7 ud af 10, at danskerne generelt er blevet bedre til at anerkende medarbejderne under corona-epidemien.
Samtidig viser en intern undersøgelse blandt 3605 Føtex-medarbejdere, at omtrent samme andel har oplevet, at kundernes respekt for deres arbejde er vokset efter nedlukningen.
Hele 8 ud af 10 har fået en øget følelse af, at deres arbejde er vigtigt for samfundet, mens halvdelen oplever et styrket fællesskab blandt medarbejderne der, hvor de arbejder.
- Jeg har altid været glad for at gå på arbejde, men det var tydeligt at mærke under nedlukningen, at vi virkelig bar meget. Ligesom eksempelvis sygehusene gjorde det, siger Nanna Rosen, der er ansat i Føtex Food i Skæring.
Hun nævner, at kunderne oftere end før har henvendt sig med roser.
- Jeg har ikke noget imod kritik af mit arbejde. Tværtimod. Men det er også rart, at blive anerkendt og rost, når man gør det godt. Og det har jeg også sagt og takket kunderne for, når de har gjort det, siger hun.
Mens vi andre var hjemsendt, holdt de hjulene igang
De nye undersøgelser hilses velkommen af varehuschefen. Selvom han altid har været stolt af sine ansattes indsats, så glæder det ham, at vi andre også er begyndt at få øjnene op for den.
- Analysen bekræfter jo, at samfundet bare ikke kan køre rundt, hvis vi ikke har en forsyningskæde. De gør virkelig en forskel. Og det kan man mærke, at de nu i højere grad end tidligere også bliver anerkendt for, siger Ricki Vang Jensen.
De ansatte i supermarkederne har i modsætning til en stor del af resten af samfundet på intet tidspunkt været hjemsendt. Det selvom de er i et fag, hvor de konstant har kontakt med kunder og dermed har været udsat for en større smitterisiko end de fleste andre.
Da smitten var mest udbredt fik Nanna Rosen og hendes kollegaer faktisk tilbuddet om at blive hjemme, hvis de ikke var trygge ved at gå på arbejde.
- Hvis vi alle sammen gjorde det, så kunne vi ikke holde åbent. Folk kan ikke få deres varer, hvis vi ikke gider at stå her. Det har været hårdt. Der har været mange restriktioner, og vi er blevet kastet rundt i det og skullet være omstillingsparate, men folk har bare haft ja-hatten på hele vejen igennem, siger hun.
Undersøgelsernes resultater:
Epinions befolkningsundersøgelse
- 86 % af borgerne i Region Midtjylland synes i nogen, høj eller meget høj grad, at folk har været gode til at vise hensyn til hinanden, der hvor de selv har købt dagligvarer under corona-epidemien.
- 98 % af borgerne i Region Midtjylland synes i nogen, høj eller meget høj grad, at de selv har været gode til at vise hensyn til andre mennesker, når de har købt ind under corona-epidemien.
- 68 % af borgerne i Region Midtjylland oplever i nogen, høj eller meget høj grad, at danskerne generelt er blevet bedre til at anerkende medarbejderne i supermarkederne under corona-epidemien.
Føtex' interne medarbejderundersøgelse
- 72 % af de ansatte oplever, at kundernes respekt for deres arbejde er vokset efter nedlukningen af Danmark.
- 81 % af de ansatte oplever, at corona-epidemien har givet dem en øget følelse af, at deres arbejde er vigtigt for samfundet.
- 77 % af de ansatte oplever, at Føtex’ kunder har været gode til at vise hensyn til dem og deres kollegaer under corona-epidemien (fx holde afstand og holde en god tone).
- 23 % af de ansatte oplever, at corona-epidemien har gjort dem lidt eller væsentligt gladere for at gå på arbejde. 67 % synes, at arbejdsglæden er som inden epidemien.
- 52 % af de ansatte oplever, at corona-epidemien har styrket fællesskabet blandt medarbejderne i den Føtex, hvor de arbejder.
Kunderne har vist hensyn
Det er dog ikke kun kunderne, der har ros til overs for de ansatte. Undersøgelserne viser nemlig, at også kunderne selv har gjort det godt under nedlukningen.
Særligt i forhold til at vise hensyn og have forståelse for de mange restriktioner.
Både kunderne og de ansatte er enige om, at danskerne generelt har været gode til at vise hensyn til medarbejderne og hinanden under nedlukningen.
86 procent af borgerne i Region Midjylland synes, at folk har været gode til at vise hensyn til hinanden, der hvor de selv har købt dagligvare. Hele 98 procent synes, at de selv har været det. Blandt Føtex-medarbejderne mener 77 procent, at kunderne har været gode til at vise hensyn til dem og deres kollegaer under corona-epidemien.
- Jeg er virkelig imponeret over mine kunders adfærd under krisen. De har taget godt imod alle de tiltag, vi har implementeret, og har virkelig forsøgt at holde afstand til hinanden i butikken, siger Ricki Vang Jensen og fortsætter:
- De har bare generelt haft forståelse for, at tingene har været unormale. Så selvom vi har haft travlt, så er personalet blevet mødt med smil, respekt og forståelse.