Mikrobiler giver konkurrence
Lufthavne taber terræn til mikrobiler
De rejsende dropper flyet, når de skal transporteres mellem landsdelene. For lidt konkurrence, for dyre flybilletter og nye billigere biler får de rejsende til at vælge andre måder at komme frem på.
Forude venter store investeringer i motorveje og tognettet, der vil sætte de pressede danske provinslufthavne under yderligere pres.
- Der er fire lufthavne i Jylland, og det er ingen hemmelighed, at det er mange. Det er begrænset, hvor mange lufthavne der er plads til i en traditionel lufthavnsforstand, siger Peter J. Høgsberg, direktør for Aarhus Lufthavn.
Sønderborg Lufthavn og de fire større jyske lufthavne har samlet oplevet et fald i indenrigsflytrafikken på mere end ti procent i de første seks måneder af året. Fortsætter den udvikling resten af året, vil næsten hver tredje rejsende have droppet at flyve på indenrigsruterne siden 2010. Samtidig kører flere med bil over Storebælt, sejler med Mols-Linien eller kører med DSB mellem lands-delene.
- Indenrigsluftfarten er strukturelt ud-fordret, og det bliver ikke mindre i de kommende år. Jeg tror, markedet vil falde yderligere, siger Michael Svane, direktør for DI Transport.
Han peger på, at der i de nærmeste år skal investeres mere end ti milliarder kroner i at udbygge en række danske motorveje. Samtidig er der planer om på længere sigt at bruge 27,5 milliarder kroner på tognettet for at sikre, at der skal være en times togrejse mellem Danmarks fire største byer.
Dystre udsigter
Især for lufthavnene i Karup og Aarhus er udsigterne dystre. Begge steder har kommunerne bag været tvunget til at tilføre penge. Sammen med den lidt mindre lufthavn i Sønderborg er det dem, som har oplevet de største fald i passagertallet i de senere år.
Peter J. Høgsberg mener, at Aarhus Lufthavn især har mistet passagerer til Mols-Linien, der sejler til og fra det centrale Aarhus.
- Mange af de passagerer, som vi har mistet, er i høj grad gået til Mols-Linien. Kigger jeg på mig selv, tager jeg min egen bil og færgen, hvis jeg har mange møder i København. Det gør jeg, fordi det er nemt og bekvemt, men det er ikke den type kunder, jeg skal have fat på, siger Peter J. Høgsberg.
Han håber derimod på, at lufthavnen kan erobre nogle af de rejsende, som i dag tager via København, når de skal ud i verden.
- Vi arbejder på at få folk til at flyve direkte ud og ikke via København. Vi kan se, at mange flyver via København, men jeg håber på, at flyselskaberne vil tilbyde flere direkte ruter ud af Danmark, siger Peter J. Høgsberg.