Letbanen arbejder på nye planer mod frost: - Vi er ikke tilfredse nu

Aarhus Letbanes direktør mener, at der har været for mange problemer med frost. De arbejder nu på et overblik over langsigtede løsninger.

Tirsdag morgen kunne letbanen igen ikke køre på grund af frost på køreledningerne, og de næste tre dage bliver der indsat erstatningsbusser på strækningen mellem Hornslet og Grenaa - som backup for letbanen.

- Det er livrem og seler-konceptet, siger Aarhus Letbanes direktør Michael Borre til TV2 ØSTJYLLAND.

- Det er for at vise passagererne, at de godt kan komme af sted. Hvis toget ikke kører, kan de komme med en bus, forklarer han og siger samtidig, at de forventer, at togene vil kunne køre.

På TV2 ØSTJYLLANDs Facebook-side er mange følgere frustrerede og forstår ikke, hvordan togene kan blive ved med at blive standset af frosten.

Direktøren forstår dem og mener også selv, at det har stået på længe nok.

Systemet er ikke 100 procent

- Det har jeg da ærgerligt over og jeg er ked af. Men vi ved også nu, at vores udfordring er rimtåge. Vi arbejder på at blive så gode som muligt til at håndtere det - og gør, hvad vi kan på den korte bane. Vi er ikke tilfredse nu, siger han.

Forklaring på frostproblemer

På den lange bane har selskabet lovet bestyrelsen bag Aarhus Letbane at fremlægge en oversigt over alternativer og supplementer til den glycerin, der lige nu bruges mod frosten. 

Løsningerne vil typisk være kendetegnet ved markante investeringer og lang implementeringstid og vil derfor i udgangspunktet blive behandlet i bestyrelse og ejerkreds. Derfor skal brugerne af letbanen ikke regne med, at de bliver implementeret før tidligst næste vinter.

Letbanedirektør Michael Borre er generelt tilfreds med letbanens kørsel, men frostproblemerne har varet længe nok.
Letbanedirektør Michael Borre er generelt tilfreds med letbanens kørsel, men frostproblemerne har varet længe nok.

Skal brugere af letbanen bare acceptere, at man ikke kan regne med, at toget kører, når der er frost?

- Sådan et system er ikke 100 procent. Der er altid situationer, vi ikke er herre over. Pendlerne ved godt, at togene grundlæggende kører godt. Men de andre, der endnu ikke helt stoler på letbanen, de mister modet, og det er ærgerligt, siger Michael Borre.

98,3 procent pålidelighed

Er du selv tilfreds med situationen?

- Generelt ja, men jeg synes ikke, vi er i mål endnu. Jeg synes, det er ærgerligt, at vi bliver påvirket så meget af frosten. Der er ikke nogle nemme løsninger, siger direktøren og tilføjer: 

- Det er frustrerende, at vi bliver nødt til at indsætte back-up busser. Men generelt har vi fine tal. Vi kørte med en pålidelighed på 98,3 % sidste år. Det er skyhøjt. Grundlæggende synes jeg, at vi gør det bedre end vores rygte. 

Sidste år fik letbanen et glycerinanlæg, som skal hjælpe med at modstå frost på køreledningerne, men når luftfugtigheden er særligt høj - over 95 - og temperaturerne særligt lave som i nat, så virker anlægget ikke særligt godt, forklarer letbanedirektøren. 

Natten mellem mandag og tirsdag var den koldeste februarnat i seks år. I Horsens blev der målt iskolde minus 12,7 grader.

I programmet Helt Ærligt kan du se et længere interview med direktør Michael Borre.