Kommunal kovending: Nu får cykeldrømme alligevel medvind

Tilbage i august ville borgmester lukke Østjyllands eneste cykelbane, men nu foreslås en ny, indendørs cykelbane til 200 millioner kroner.

Vindretningen på Aarhus Cyklebane er skiftet, og nu kan modvinden vendes til medvind for klubbens medlemmer.

Det mener rådmand i Aarhus Kommune, her tre måneder efter borgmesteren i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard (S), annoncerede, at Aarhus Cyklebane skulle lukke. 

På baggrund af en analyse foretaget af Rambøll har Aarhus Kommune undersøgt cykelsportens potentiale i området.

- Vi kan se, at der er potentiale for en cykelbane, siger Metin Lindved Aydin (R), rådmand for Kultur og Borgerservice i Aarhus Kommune til TV2 ØSTJYLLAND.

- Det vil ikke kun glæde banecykel-entusiaster, men skabe sammenhæng mellem alle former for cykling i området.

Aarhus Cyklebane har eksisteret siden 1940, og da lukningen af banen blev annonceret i august, var der ikke planer om etablering af en ny bane. 

Metin Lindved Aydin
quote
Den bedste løsning ville være, hvis cyklisterne fik en ny bane.
Metin Lindved Aydin, rådmand, Kultur og Borgerservice, Aarhus Kommune

Ifølge Rambøll, der står bag undersøgelsen, har der i perioden 2014-2017 været en positiv udvikling i antallet af medlemmer i cykelforeninger i Aarhus. I samme periode har der i Østjylland og på nationalt plan været et fald i antal medlemmer.

Også i 2021 ligger Aarhus generelt markant højere i antal nye medlemmer sammenlignet med Østjylland og resten af landet.

Ifølge Rambøll var der i 2021 2482 medlemmer i cykelklubberne i Aarhus Kommune. 963 af disse havde base i Kongelunden, hvor Aarhus Cyklebane ligger. Kilde: Rambøll
Ifølge Rambøll var der i 2021 2482 medlemmer i cykelklubberne i Aarhus Kommune. 963 af disse havde base i Kongelunden, hvor Aarhus Cyklebane ligger. Kilde: Rambøll

Ikke noget budget

En cykelbane, som rådmanden foreslår, vil kræve hårdt arbejde for medlemmerne i Aarhus Cyklebane. Som det ser ud nu, er der nemlig ikke fundet penge til at finansiere en indendørs cykelbane, der ifølge rådmanden vil koste omkring 200 millioner kroner at opføre.

- Den bedste løsning ville være, hvis cyklisterne fik en ny bane, men det kan vi ikke love dem, for pengene er der ikke, siger Metin Lindved Aydin.

Aarhus Kommune ser dog flere fordele ved en indendørscykelbane - eller velodrom - fordi det samtidig vil kunne skabe plads til andre sportsaktiviteter, events og arrangementer. 

Rådmanden er inspireret af Ballerup Super Arena og forestiller sig en lignende løsning i Aarhus. Her er der gjort plads til både cykelsport og andre idrætsfaciliteter.
Rådmanden er inspireret af Ballerup Super Arena og forestiller sig en lignende løsning i Aarhus. Her er der gjort plads til både cykelsport og andre idrætsfaciliteter. Foto: Ballerup Super Arena

- Man kan ikke lave en velodrom uden at lave noget i midten også. Her foreslår vi for eksempel at gøre plads til håndboldbaner eller badmintonbaner, som der også er behov for i Aarhus, siger Metin Lindved Aydin.

- Men vi kan kun bidrage med en slags startkapital på omkring 10-15 procent af det samlede budget, så cykelsporten skal selv finde ud af, om det er det, de vil gå efter.

Kommunen kigger i øjeblikket på to mulige placeringer til en eventuel velodrom - den ene bag Jydsk Væddeløbsbane, den anden på en nuværende parkeringsplads på Christian X's Vej.