Johans hus brændte ned: Nu er han i åben strid om erstatningen
Et ægtepar fra Harlev har siden oktober været uden hus efter en brand. Både ægtepar og forsikringselskab opfordrer til, at man hyrer egne rådgivere
- Folk fatter jo slet ikke, at det har taget så lang tid, og de kan ikke forstå, at vi ikke er kommet i gang med noget.
Sådan lyder det fra pensionist Johan Hermansen, der indtil den 12. oktober 2016 boede i Harlev.
Den dag udbrød der brand i han og konen, Winnie Prang Hermansens, hus. De nåede heldigvis i sikkerhed sammen med deres barnebarn.
I et halvt år har ægteparret levet i et sommerhus i Rude Strand, fordi de er i kamp med forsikringen om, hvad deres nedbrændte hus er værd.
Løsningen? At du ikke nøjes med at stole på forsikringsselskabets taksator - men ansætter din egen vurderingsmand - sådan lyder det fra både ægtepar - og Tryg, der er ægteparrets forsikringsselskab.
- Jeg kan kun anbefale, at når folk kommer i den samme situation som os. Så gå ud og få fat på en rådgiver, der har forstand på det her, og få dem til at køre en sag sammen med forsikringen. For det magter vi simpelthen ikke, vi har ikke kræfter til sådan noget. Vi er hjælpeløse rent ud sagt, fortæller Johan Hermansen til TV2 ØSTJYLLAND.
Og hos Tryg er man altså også åbne over for, at forsikringstageren har egen rådgiver.
- Når vi taler de her store forsikringssager, så kan det godt være en god idé til at få løst nogle af de her komplekse problemstillinger, der kan være svære at forstå som kunde, og som kan være svære for os at forklare. Det er faktisk ofte en god hjælp, både for os og kunden, at der er en uvildig rådgiver med inde og løse de her sager, og ofte vælger vi faktisk også at betale for de her rådgivere, siger Tanja Frederiksen, pressechef hos Tryg.
Sagen trækker ud
Winnie Prang Hermansen husker tydeligt den dag, hvor hun fik besked om taksatorens første vurdering.
- Jeg var chokeret. Han ringede, da jeg var ude at handle, og jeg var lamslået. Flere forskellige havde sagt, at det hus der, det skal bare væltes, forklarer Winnie Prang Hermansen.
Ægteparret har undervejs i sagen fået hjælp fra deres svigersøn, Simon Bak Mortensen.
Derudover har de også hyret forskellige rådgivere til sagen. Nogle af disse rådgivere har ikke været enige i Trygs vurdering.
Læs også
- Vi snakker en reparation i millionklassen. Vi ved ikke 100 procent, hvordan Tryg gør deres skadesgrad op, vi forholder os til det tekniske. Vi har været inde og lave nogle vurderinger, og vi vurderer langt fra, at den her skade kan dækkes på en sum af 32 pct. af nyprisen for huset, siger Søren Ditlev Bødker Blond Andersen, civilingeniør hos Energihuset A/S.
Hos Tryg er man kede af sagen.
Her mener de ikke, at forsikringsselskabet på noget tidspunkt har lukket pengekassen i.
- Jeg tror, at der, hvor den er gået galt, er i kommunikationen med kunden. Vi har ikke på noget tidspunkt sagt, at der ikke er skader, vi ikke vil dække. Faktisk så dækker vi skader for omkring en million kroner og har egentlig bare sagt, at er der flere skader, der støder til i renoveringen af det her hus, så vil vi også dække det, siger Tanja Frederiksen, pressechef hos Tryg til TV2 ØSTJYLLAND.
Øverst i artiklen kan du se et tv-indslag om forsikringssagen fra Harlev