Inspiration fra London og Paris
Aarhus skal lære af europæiske storbyer
Hvordan skal Aarhus lokke endnu flere turister til byen - nu og i fremtiden?
Den udfordring håber byens turistorganisation VisitAarhus nu på at få løse med hjælp fra bureauer i andre europæiske byer.
VisitAarhus er netop blevet optaget som en del af netværket European Cities Marketing, hvor byerne kan udveksle erfaringer om de nyeste tendenser og muligheder for markedsføring.
Med medlemskabet er Aarhus er kommet i selskab med byer som London, Paris, Berlin og Firenze. Det kan vise sig at være en vigtig klub at være medlem af, når det gælder kampen om turisterne, siger direktør for VisitAarhus, Peer H. Kristensen, i en pressemeddelelse:
- Det er alfa og omega, at vi holder os ajour med nye trends og tendenser. Som en del af European Cities Marketing får vi mulighed for at trække på nogle af de branchetunge storbyers erfaringer og lade os inspirere i udviklingen af Aarhus som turistdestination.
Før VisitAarhus blev medlem af European Cities Marketing, var en delegation på besøg i Luxembourg for at fremlægge erfaringerne med det, som i turistkredse går under navnet 'Aarhus-modellen':
- I Aarhus gjorde vi for to år siden op med det traditionelle turistkontor, og flyttede informationen derud, hvor gæsterne er. Vi kalder det #Aarhusmodellen, og der er overvældende stor interesse for den utraditionelle måde at møde turisterne på. Stockholm mener eksempelvis, at Aarhus viser andre byer fremtiden i forhold til gæsteservice, siger Peer H. Kristensen.