Ingen skatte-kroner i Kattegatbro
Brugerbetaling er eneste mulighed, siger Kattegat-formand
En fast forbindelse over Kattegat vil ikke tage penge fra trafikinvesteringer andre steder i landet, og de politikere fra Region Syd, som fremstiller det sådan, taler mod bedre vidende, mener formanden for Kattegat-komiteen, tidligere trafik- og miljøminister Jens Kampmann.
- Det har aldrig været meningen, at Kattegat-forbindelsen skulle bygges for skattekroner. Det tror jeg heller ikke, at de tre politikere fra Syddanmark mener, selv om de fremstiller det sådan, skriver Jens Kampmann i et indlæg i Berlingske Tidende, hvor han slår fast, at byggeriet kun kan gennemføres før 2020, hvis det er brugerfinansieret .
De tre politikere er regionsrådsformand Carl Holst, Region Syd, byrådsmedlem Uffe Steiner Jensen, Frederikcia Kommune og borgmester Egon Fræhr, Vejen, der har udtrykt modstand mod Kattegat-forbindelsen.
- Med trafikaftalen fra januar 2009 blev der etableret en statslig infrastrukturfond på 94 mia. kr. frem til 2020. I dag er stort set alle pengene disponeret. Det betyder, at der ikke vil kunne iværksættes nye infrastrukturprojekter før 2020, uden at der findes en alternativ finansiering. Det er lidt svært at tømme en kasse, der allerede er tom, skriver han
Jens Kampmann henviser til, at de øvrige store broforbindelser her i landet også er brugerfinansierede og mener i øvrigt at de syd og sønderjyske politikere skulle glæde sig over, at en Kattegat-bro vil aflaste trafikpresset i Sydjylland og på Fyn