IC4-stop kan koste jobs
200 mand arbejder i Aarhus på de omstridte toge
Dansk Jernbaneforbunds opfordring til at skrotte IC4-togene risikerer at koste flere hundrede arbejdspladser i Aarhus. 200 mand arbejder i øjeblikket i døgndrift på Centralværkstedet i Aarhus på at få gjort togene køreklar.
Men Dansk Jernbaneforbund mener ifølge TV 2 | Nyhederne, at man skal opgive projektet og tage en retssag med den italienske producent.
Forbundet, der repræsenterer godt 4.000 DSB-ansatte - heriblandt lokomotivførerne, har fået nok af de skandaleramte tog og tror ikke længere på, at de kommer til at køre tilfredsstillende:
- Derfor synes jeg, vi har nået den grænse, hvor man bør skrotte hele IC4-projektet. Jeg synes ikke, man kan blive ved med at forsvare det af hensyn til de millioner, der konstant ruller i yderligere forbrug på IC4, siger formanden for Dansk Jernbaneforbund, Ulrik Salmonsen, til TV 2 | Nyhederne.
Ingen alternativer til IC4
DSB afviser forbundets opfordring:
- Der er ikke nogen alternativer til IC4-togene, hvis vi inden for de kommende år skal skaffe kunderne flere siddepladser, kortere rejsetider og flere afgange at vælge imellem. Det er senest slået fast med den rapport, Atkins har udarbejdet for Transportministeriet i efteråret 2011, siger administrerende direktør i DSB Vedligehold Frank Olesen i en skriftlig kommentar til TV 2.
IC4-togene har stadig totalt kørselsforbud, efter at der i fjor blev konstateret alvorlige bremseproblemer på flere togsæt.
45 af de 56 togsæt holder i øjeblikket parkeret på banearealet under Ringgadebroen i Aarhus og afventer deres fremtidige skæbne.