I Aarhus V betyder grøn mand ikke, at det er sikkert at krydse vejen

Det vestlige Aarhus er plaget af bilister, der ikke holder sig inden for færdselslovens rammer, og myndighederne erkender, at de har svært ved at stoppe det.

Rød mand stå, grøn mand gå.

Sådan lyder lærdommen for mange danske børn, når de skal lære at begå sig i trafikken.

Men i det vestlige Aarhus er det mere simpelt end som så. En gruppe af bilister ser nemlig tilsyneladende stort på trafikkens regler og love og kører, som det passer dem.

Det viser adskillige sager om trafikforseelser og personpåkørsler såvel som meget videomateriale fra vejene i området.

Se her nogle eksempler på, hvordan der bliver kørt i det vestlige Aarhus.

Derfor må forældre som Najma Mohamud Dahira leve med visheden om, at deres børn kan komme i fare, selv når de overholder reglerne.

- Selvom der er grønt for os, kan du godt forvente, at der kommer en bil flyvende, fortæller hun.

quote Vi er virkelig bange - mit hjerte er helt oppe i halsen. Bare pas på børnene.

Najma Mohamud Dahira, Hasle

Hun bor i Hasle med sin familie, og hendes ni-årige datter Saina lærer derfor at passe ekstra godt på sig selv.

- Jeg synes, folk kører mærkeligt, og de kører bare hurtigt, fortæller Saina om sine oplevelser med biler i området.

På grund af den latente fare er der tidspunkter, hvor hun slet ikke får lov til at bevæge sig i trafikken, uden en voksen er med.

- Vi er virkelig bange - mit hjerte er helt oppe i halsen. Bare pas på børnene, siger Najma Mohamud Dahira.

Najma Mohamud Dahira er ikke tryg ved, at hendes ni-årige datter, Saina, selv færdes i trafikken.
Najma Mohamud Dahira er ikke tryg ved, at hendes ni-årige datter, Saina, selv færdes i trafikken.

Dødskrydset spøger

Et af de notorisk mest farlige kryds i det vestlige Aarhus er ved Edwin Rahrs Vej/Åby Ringvej, der er en af de store indkørsler til Gellerupparken.

Det var her, en 21-årig kvinde mistede livet, da en bilist kørte over for rødt, ramte hende og stak af fra ulykkesstedet. Bare to år senere blev en 23-årig kvinde dræbt i samme kryds, der går under navnet "Dødskrydset".

Og senest blev en ung betjent invalideret for livet i et andet ikke langt derfra, da en nu dømt vanvidsbilist ramte ham under en flugt fra andre betjente.

Aarhus Kommune har forsøgt at gøre mere for at sænke hastigheden og faren på vejene i området, men som anlægschef Trine Buus Karlsen fortæller, er det ikke så simpelt at gøre noget ved problemet.

- Det er virkelig svært at bygge os ud af en dårlig kultur, siger hun.

Krydset mellem Edwin Rahrs Vej og Åby Ringvej er i folkemunde kendt som "Dødskrydset".
Krydset mellem Edwin Rahrs Vej og Åby Ringvej er i folkemunde kendt som "Dødskrydset".

Der er blandt andet lavet vejbump, hastighedsbegrænsninger og indsnævringer, men i "Dødskrydset" er der ikke store, fysiske forandringer.

- Hver gang der er store ulykker, laver vi en gennemgang med Vejdirektoratet og politiet, hvor vi gennemgår krydset. Er der noget fysisk, vi kan gøre for at forbedre krydset, siger anlægschef Trine Buus Karlsen.

Og hvad har I identificeret i "Dødskrydset"?

- Der har vi faktisk ikke identificeret noget som helst, som vi umiddelbart kan gøre.

quote De er desværre en lille smule uden for pædagogisk rækkevidde.

Anders Winnerskjold, rådmand for Sociale Forhold og Beskæftigelse, Aarhus

I kommunen er der dog en ide om, at der kan opsættes såkaldte rødkørselskameraer, der automatisk fotograferer bilister, der kører over for rødt.

Krydset blev som et af to farlige kryds i Aarhus nævnt, da Vejdirektoratet i sommeren 2021 meddelte, at man ville indsamle erfaringer med de nye kameraer. Men indtil videre er ingen sat op.

Rådmanden for Sociale Forhold og Beskæftigelse i Aarhus Kommune, Anders Winnerskjold (S), siger, at bolden er hos Rigspolitiet, og slår desuden fast, at processen er gået for langsomt.

- Jeg tror, at det desværre er de helt hårde magtmidler, der virker. Det er et tilstedeværende politi med bødeblokken fremme, men også fængselsstraffe og konfiskation af biler og den slags. Det er det eneste, tror jeg, vanvidsbilisterne responderer på, siger rådmanden og tilføjer, at det er en mindre gruppe bilister, det reelt handler om.

- De er desværre en lille smule uden for pædagogisk rækkevidde.

DF-byrådsmedlemmet Jacob Søgaard Clausen er utilfreds med, at der ikke er blevet gjort mere fra Aarhus Kommunes side. Han efterlyser flere tiltag.

- Det er fint nok at tale om hårde straffe og at være mere konsekvente, men det, vi har kørt med nu, har bare ikke haft nogen effekt, siger han.

Selvom det måske ville kunne hjælpe, erkender han, at der ikke er ressourcer til, at politiet hver dag kan være til stede på de farlige steder. Derfor er han også stor fortaler for de rødkørselskameraer, der altså ikke er blevet sat op endnu.

- Det er Rigspolitiet, der sidder med den indsats, og det er regeringens ansvar. Det kræver, at man fra Christiansborg opprioriterer den her indsats, siger DF'eren.