Hvad fuck er en bælgfrugt? Studerende går viralt

Det skulle egentlig bare være et skoleprojekt, men nu er fire unge studerendes kampagne endt med at få flere hundrede tusinde visninger.

Hvad er en bælgfrugt egentlig?

Det spurgte fire unge studerende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus sig om, og deres svar er nu på vej til at blive et mindre hit.

For med sangen 'Hvad fuck er en bælgfrugt?' og en god mængde 80'er-vibes og neonfarver er de fire kommunikationsstuderende lykkedes med at sætte den lidet sexede mad på dagsordenen.

Omkring 300.000 visninger på tværs af YouTube og forskellige sociale medier er det blevet til, vurderer de selv. Og det på bare tre dage.

- Man kan vist roligt sige, at det var mere, end vi havde regnet med. Vi snakkede meget om, at vi ikke vidste, hvordan det ville gå. I første omgang var det bare sjovt at kunne vise venner fra studiet og familie, hvad vi har lavet.

- Vi håbede da på, at det kunne komme lidt ud, men så mange hundredtusinde på tre dage… Det havde vi ikke drømt om, fortæller Jens Risom, en af mændene bag kampagnen, der er lavet for Fødevarestyrelsen.

Se musikvideoen her.

Vi skal knap et år tilbage for at finde kimen til projektet. Her skulle Jens Risom og hans tre medstuderende Anders Hoppe, Magnus Vad og Frederik Warming lave et projekt i faget kampagneplanlægning.

Her endte de med at ville lave en fiktiv kampagne for de nye kostråd, der udkom i begyndelsen af 2021. Kostråd, der foruden at skrue ned for kødet, også inkluderede at skulle spise flere bælgfrugter. Men hvad er bælgfrugter egentlig, spurgte mange danskere nok sig selv.

Kampagnen blev konstrueret, og de fire kommunikationsstuderende fik topkarakterer og stor ros til deres eksamen. Og både deres underviser og censor mente, at det var så godt, at Fødevarestyrelsen rent faktisk kunne bruge kampagnen.

Gruppen valgte navnet Kølner Dom - en reference til Drengene fra Angora.
Gruppen valgte navnet Kølner Dom - en reference til Drengene fra Angora. Foto: Mirror Entertainment

Styrelsen viste sig da også at være vilde med ideen og købte konceptet af de fire studerende.

- Så ville de gerne have, at vi også arbejdede videre med det og var med til at udvikle ideerne. De kunne ikke bare overtage det uden videre, og de ville gerne have vores hjælp. Så det har været en lang samarbejdsproces her i efteråret, fortæller Jens Risom.

På det tidspunkt fandtes sangen kun som lyd, men det blev hurtigt besluttet, at der også skulle laves en musikvideo.

Gruppen havde skrevet sangen med duoen Fyr & Flamme i tankerne, men til sidst måtte de fire selv trække i store pastelfarvede jakkesæt og give den som 80'er-band under navnet Kølner Dom - en reference til sketchgruppen Drengene fra Angora. Og det viste sig altså at være en god ide.

Musikvideoen blev produceret og optaget af Mirror Entertainment.
Musikvideoen blev produceret og optaget af Mirror Entertainment. Foto: Mirror Entertainment

Reaktionerne vælter ind på blandt andet Facebook, hvor Fødevarestyrelsen har lagt videoen op og fået mere end 1.300 likes. Der er især mange kvinder, der roser musikvideoen og sangen, og det passer faktisk fuldstændig med kampagnens formål.

- Fødevarestyrelsens primære målgruppe 25-50-årige kvinder, fordi de oftere er indkøbsansvarlige, men det er klart, at sangen rammer bredere. Det virkelig få negative kommentarer, der kommer, siger Jens Risom.

Med kampagnen sat sikkert i søen, lægger de fire kommunikationsstuderende nu projektet på hylden, når de fra februar skal i praktik som del af deres studie. Jens Risom selv skal prøve kræfter med fodboldens verden hos Superliga-topholdet FC Midtjylland, mens de andre skal på kommunikationsbureauer og et fransk musikfirma.