Havneboss vil udvide med 140 fodboldbaner: Særligt én kommentar vakte salens latter

Aarhus Havns planer om kæmpe udvidelse deler vandene, men den er allerede et vartegn for Aarhus, mener havnedirektøren.

Kan en kran være pæn?

Det er et spørgsmål, som kan dele vandene og især gjorde det i aftes, hvor der var inviteret til debatmøde om Aarhus Havns planer om udvidelse, som lige nu er i høring.

Og ifølge havnedirektør Thomas Haber Borch er Aarhus Havns kraner allerede et kendetegn for Aarhus.

- Det er selvfølgelig subjektivt, om det er pænt eller ej. Men kranerne i Aarhus er nok noget af det mest fotograferede, vi har og er efterhånden ved at være et vartegn for Aarhus, lød det fra direktøren til TV2 ØSTJYLLAND i en pause under aftenens møde.

Borgerne frygter at en udvidelse af havnen vil skade miljøet i Aarhusbugten. Selv udvidelsen svarer til 140 godboldbaner.

Den betragtning var de cirka 200 fremmødte i salen på Helnan Marselis Hotel, der dannede ramme om mødet, som foreningen Bevar Aarhusbugten stod bag, tilsyneladende ikke enige i. I hvert fald udløste den stor latter, og mange er nervøse for, hvordan udsigten af en udvidelse af denne kaliber kan komme til at se ud.

Cirka 200 borgere var mødt frem på Helnan Marselis Hotel, der dannede ramme om borgermødet, som foreningen Bevar Aarhusbugten stod bag.
Cirka 200 borgere var mødt frem på Helnan Marselis Hotel, der dannede ramme om borgermødet, som foreningen Bevar Aarhusbugten stod bag.

Kan lige så godt foregå på landjorden

Bevar Aarhusbugtens formand, Svend Erik Kristensen er også langt fra enig.

- Det ville give mening, hvis det var nødvendigt, at samtlige af de arbejdspladser og aktiviteter lå i Aarhusbugten.

- Vi mener, at der er masser aktiviteter, som lige så godt kunne foregå på et landområde, siger formanden, Svend Erik Kristensen.

Eksempelvis behøver langtidsopbevaring af containere ikke foregå og tage plads på havnen, pointerer formanden. Men det vil øge trafikken på land og CO2-udledningen betragteligt, hvis containerne skal til at håndteres på land, argumenterer Thomas Haber Borch.

Side om side med Aros og rådhuset 

Men noget kunne tyde på, at direktøren har ret. I hvert fald kan man allerede se kranerne på nogle af de Aarhus-plakater, som findes. Her kan kranerne ses side om side med eksempelvis domkirken, Aros og rådhuset.

Før udvidelse

Sådan ser der i dag ud fra Helnan Marselis Hotel på Strandvejen.
Sådan ser der i dag ud fra Helnan Marselis Hotel på Strandvejen. Foto: Aarhus Kommune (illustration)

Efter udvidelse

Sådan vil der i fremtiden se ud fra Helnan Marselis Hotel, hvis udvidelsen bliver til virkelighed.
Sådan vil der i fremtiden se ud fra Helnan Marselis Hotel, hvis udvidelsen bliver til virkelighed. Foto: Aarhus Kommune (illustration)

Men det er store planer, der er på tegnebrættet i Aarhus. Havnen er allerede er landets største erhvervshavn, og den er i vækst.

Derfor er der brug for endnu mere plads for at kunne beholde den position og fortsat være attraktiv for de cirka 150 virksomheder og deres 10.000 arbejdspladser. Udvidelsen svarer til omkring 140 fodboldbaner.

Til venstre ses et satellitbillede af Aarhus Havn i 1995. Til højre som den ser ud i dag.
Til venstre ses et satellitbillede af Aarhus Havn i 1995. Til højre som den ser ud i dag. Foto: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering


Aarhus Havn: