Kan en kran være pæn?
Det er et spørgsmål, som kan dele vandene og især gjorde det i aftes, hvor der var inviteret til debatmøde om Aarhus Havns planer om udvidelse, som lige nu er i høring.
Og ifølge havnedirektør Thomas Haber Borch er Aarhus Havns kraner allerede et kendetegn for Aarhus.
- Det er selvfølgelig subjektivt, om det er pænt eller ej. Men kranerne i Aarhus er nok noget af det mest fotograferede, vi har og er efterhånden ved at være et vartegn for Aarhus, lød det fra direktøren til TV2 ØSTJYLLAND i en pause under aftenens møde.
Den betragtning var de cirka 200 fremmødte i salen på Helnan Marselis Hotel, der dannede ramme om mødet, som foreningen Bevar Aarhusbugten stod bag, tilsyneladende ikke enige i. I hvert fald udløste den stor latter, og mange er nervøse for, hvordan udsigten af en udvidelse af denne kaliber kan komme til at se ud.
Kan lige så godt foregå på landjorden
Bevar Aarhusbugtens formand, Svend Erik Kristensen er også langt fra enig.
- Det ville give mening, hvis det var nødvendigt, at samtlige af de arbejdspladser og aktiviteter lå i Aarhusbugten.
- Vi mener, at der er masser aktiviteter, som lige så godt kunne foregå på et landområde, siger formanden, Svend Erik Kristensen.
Eksempelvis behøver langtidsopbevaring af containere ikke foregå og tage plads på havnen, pointerer formanden. Men det vil øge trafikken på land og CO2-udledningen betragteligt, hvis containerne skal til at håndteres på land, argumenterer Thomas Haber Borch.
Side om side med Aros og rådhuset
Men noget kunne tyde på, at direktøren har ret. I hvert fald kan man allerede se kranerne på nogle af de Aarhus-plakater, som findes. Her kan kranerne ses side om side med eksempelvis domkirken, Aros og rådhuset.
Før udvidelse
Efter udvidelse
Men det er store planer, der er på tegnebrættet i Aarhus. Havnen er allerede er landets største erhvervshavn, og den er i vækst.
Derfor er der brug for endnu mere plads for at kunne beholde den position og fortsat være attraktiv for de cirka 150 virksomheder og deres 10.000 arbejdspladser. Udvidelsen svarer til omkring 140 fodboldbaner.