Fremtidens kollektive trafik til debat: Bus eller letbane?

Letbanen skal udvides, men er det nu også den rigtige løsning? Fra flere fronter argumenteres der nu for en løsning med busser i stedet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
VIDEO: Hurtigbusser i egne baner kan blive en erstatning for letbanen til Hinnerup. Generelt er skepsissen mod letbanen til at mærke, også i Aarhus.

I oktober 2012 besluttende den daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S), Aarhus Kommunes borgmester, Jacob Bundsgaard (S), rådmand Laura Hay (V) og Region Midtjyllands formand, Bent Hansen (S), at indgå en aftale om at finansiere letbanen i et fælles anlægsselskab.

Den 21. december 2017 kunne den første del af letbanen, mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby, så tages i brug, og siden er yderligere strækninger kommet til.

Nu står letbanen så overfor en videre udvidelse. Det gælder fra Lisbjerg til Hinnerup i Favrskov Kommune. Men også i Aarhus hvor et forslag lyder på, at letbanen i fremtiden skal sno sig gennem flere af de mest trafikerede gader i Aarhus Midtby.

Der er ingen tvivl om, at det nok bliver svært at finansiere en letbane til Hinnerup og til Favrskov.
Anders G. Christensen (V), formand for Teknik – og Miljøudvalget, Favrskov Kommune.

Her skal den køre fra Aarhus Ø, forbi blandt andet Rutebilstationen, Rådhuset og Ringgaden og hele vejen ud til Brabrand.

Men er letbanen overhovedet den rette løsning?

Sådan lyder spørgsmålet fra flere sider i øjeblikket. Det er efterhånden mange år siden, at de første planer for den kollektive letbane-trafik i Aarhus Kommune blev lagt – og siden da har teknologien udviklet sig betydeligt.

Letbanen skal efter planen også gå til Favrskov Kommune. 

Ny teknologi giver alternativ

Nu peger flere på en såkaldt BRT-løsning. Forkortelsen står for bus rapid transit – hvilket er et busbaseret transportsystem med eldrevne busser, der kører i egne vejbaner, uden der skal lægges spor, og har samme hastighed og kapacitet som en letbane eller undergrundsbane.

Det gælder blandt andet i Favrskov Kommune, hvor mulighederne i øjeblikket undersøges:

- Vi har siden min forgænger arbejdet med at få letbanen til Favrskov, og det bliver vi ved med. Men vi kigger også på en BRT-løsning. Det er et nyt alternativ, og det er rettidig omhu også at undersøge den mulighed, siger Nils Borring (S), borgmester i Favrskov Kommune.

- Der er ingen tvivl om, at det nok bliver svært at finansiere en letbane til Hinnerup og til Favrskov. Uanset hvor gerne vi end ville. Så vi kigger nok ind i at skulle en BRT-løsning. Det positive ved sådan en er, at den kan vi brede mere ud i Favrskov Kommune, fordi det er en billigere anlægsinvestering, siger Anders G. Christensen (V), formand for Teknik – og Miljøudvalget i Favrskov Kommune.

Vil ikke have gravet byen op

Også i Aarhus, hvor der er tale om en udvidelse igennem indre by, deler letbanen vandene.

Blandt andet mener direktøren for Aarhus City Forening, at en løsning med busser vil gøre sig langt bedre i Aarhus:

Grundlæggende synes jeg, at letbaner er en tilbageskuende teknologi, og at BRT-løsninger er fremtidens teknologi.
Claus Bech, direktør for Aarhus City Forening.

- Grundlæggende synes jeg, at letbaner er en tilbageskuende teknologi, og at BRT-løsninger er fremtidens teknologi. De koster det halve, så man får meget mere kollektiv trafik for pengene. Jeg synes, at der er så mange argumenter som viser, at vi skal tænke BRT.

- Især når man tænker på, at etape 2 skal igennem den indre by. Vi skal ikke have gravet byen op og sat store master op, når der findes løsninger, som er mere smidige og som koster mindre, og hvor vi kan komme i gang hurtigere, siger Claus Bech, direktør for Aarhus City Forening.

Anden etape af Aarhus Letbane strækker sig fra Brabrand til Aarhus Ø. 

Opbakning i Teknisk Udvalg

Omvendt er der opbakning til letbanen i blandt andet Aarhus Kommunes Teknisk Udvalg:

- Det tilfører en enorm værdi, fordi man kan flytte mange mennesker, men man får samtidig skabt en enorm høj by-kvalitet og livskvalitet. Vi skal have fuld fart frem i form af etape 2, men vi skal også begynde at overveje etape 3 snart, siger Peter Hegner Bonfils (EL), formand for Teknisk Udvalg.

Og samme begejstring lyder fra næstformanden:

- Uanset hvilket land og storby du slår ned på, så er det kollektiv trafik med letbane, som er den foretrukne løsning. Det er blandt andet fordi, at du lettere kan få travle kontorfolk ind i en letbane til arbejde, end at få dem ind i en bus til job, siger Ango Winther (S), næstformand i Teknisk Udvalg.

Du kan læse mere om Letbanens etape 2 her.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google