Ekspert: Lad være med at forbyde smartwatches i skoler
Ekspert fraråder, at skoler gør som Risskov Skole i Aarhus og bandlyser smartwatches i skoletiden.
Læg telefoner og smartwatches væk, men forbyd dem ikke.
Sådan lyder budskabet fra skoleekspert Andreas Rasch-Christensen ovenpå Risskov Skoles forbud mod smartwatches.
Forbuddet gælder skolens mindste elever i 0. klasse, der ifølge skoleleder Lene Brejnegaard har skabt uro.
- De har funktioner som et digitalt device, som børn i 0. klasse slet ikke kan håndtere konsekvenserne af, siger Lene Brejnegaard til JP Aarhus.
Men et forbud er ikke vejen frem, mener Andreas Rasch-Christensen, forskningschef på VIA University College.
- Man skal generelt set være påpasselig med at forbyde devices, fordi de jo er en del af unge menneskers liv. Derfor skal man også tage dem ind på skolen, lære dem, hvordan man skal bruge dem, og lære at forstå de her forskellige typer af teknologier, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
Læs også
Andreas Rasch-Christensen understreger, at det godt kan have været nødvendigt med et forbud på Risskov Skole, og at skolens ledelse selv er den bedste til at vurdere det i den konkrete situation.
Alligevel fraråder han dog at forbyde teknologi, hvis det allerede er i elevernes hverdag.
- Hvis vi gerne vil, at de ikke bare skal kunne bruge teknologier, men faktisk også forstå dem, så er det vigtigt at tage dem med ind i dagtilbud og skoler, siger han.
- Børn og unge mennesker skal lære at lægge dem fra sig og koncentrere sig om noget andet. Det er også en del af skolens dannelsesmæssige opgave.
Læs også
Den opgave hviler i høj grad også på forældrene - især de ressourcestærke forældre - mener han. Men skolen har en rolle at spille i forhold til nye teknologier.
- For de vil altid være der, de vil altid være en del af det. Hvis vi skal forbyde alt, der bliver forstyrrende, så kan man forbyde rigtig mange ting, siger Andreas Rasch-Christensen.
Hvad kan lærerne gøre i undervisningen?
- Jeg synes, man skal lægge ure og mobiltelefoner væk i undervisningen, når man ikke har brug for dem.
- Så skal man måske have nogle ganske få timer, hvor man taler om, hvad det faktisk betyder for vores måde at være sammen på. Hvad det betyder for vores måde at kommunikere på. Hvorfor det er vigtigt, at vi indimellem ikke bruger dem, lægger dem væk og koncentrerer os om noget andet.
- Den type af dialog er fuldstændig afgørende for eleverne og egentlig også for forældre, lærere og pædagoger, afslutter Andreas Rasch-Christensen.