Dyre brintbiler skaber debat i Aarhus
Aarhus Kommune betaler en million kroner om året for at lease 10 miljøvenlige brintbiler, og det er for dyrt, lyder kritikken
De glider nærmest lydløse gennem trafikken - kommunens brintbiler - men kritikerne råber højt, for det koster mange penge at lease de 10 brintbiler, der blev taget i brug i januar i år.
Aarhus Kommune må betale over 8.000 kroner om måneden for at lease hver enkelt bil, og leasingaftalen på 10 biler løber op i cirka en million kroner om året. Bilerne er et led i en større plan om, at Aarhus Kommune skal være CO2-neutral i 2030, men Lars Boje Mathiesen (LA), medlem af økonomiudvalget i Aarhus Kommune, er ikke imponeret.
- Jeg synes, det er fuldstændig vanvittigt. Vi har at gøre med et borgmesterparti, der lige har stået og undskyldt, at man må spare på uddannelsen til de handicappede, og så går man ud og leaser biler for mere end fire millioner kroner, som stort set ikke har nogen miljøeffekt. Det synes jeg, er en fuldstændig vanvittig prioritering af skatteborgernes midler, fortæller Lars Boje Mathiesen til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Kommunens ansatte får brintbiler
Kritikken fra Lars Boje Mathiesen preller dog af på Kristian Würtz (S), der er rådmand i Teknik og Miljø. Han var med til at træffe beslutningen om at indføre brintbilerne, og han mener, det er Aarhus Kommunes opgave at være med til at prøve at løse klimaudfordringen.
Lars Boje Mathiesen anfører, at "almindelige" biler kan leases til en fjerdedel af prisen, men klimachef i Aarhus Kommune, Henrik D. H. Müller, er - trods den heftige debat - sikker på, at brintbilerne også fremadrettet vil være en del af fremtiden i Aarhus Kommune.
Aarhus Kommune er den ottende kommune i landet, som indfører brintbiler.
Klik på videoemn øverst i artiklen for at se hele indslaget.