Det nye Marselis Boulevard - hvordan vil du have det til at se ud?

Nu kan du være med til at bestemme, hvordan fremtidens Marselis Boulevard skal se ud.

Hvordan skal Marselis Boulevard se ud i fremtiden? Det kan vi alle få lov til at give et bud på nu. Der er nemlig lige sat gang i høringsperioden, hvor alle aarhusianere kan komme med ønsker og drømme for fremtiden Marselis Boulevard. Det oplyser Aarhus Kommunes Teknik og Miljø-afdeling i en pressemeddelelse.

Baggrunden er ifølge meddelelsen, at der bliver markant mindre trafik på Marselis Boulevard, når Marselistunnelen er etableret - hvilket man ifølge planerne er i mål med i 2031.

I dag kører der omkring 18.000 bilister på strækningen dagligt, men når tunnelen er klar, vil trafikmængden ifølge pressemeddelelsen svare til den mængde, som der er på Silkeborgvej gennem Åbyhøj.

Det betyder, at boulevarden vil ændre sig, og rådmand i Teknik og Miljø Steen Stavnsbo (K) er optaget af, hvordan den efterfølgende skal se ud.

- Jeg er meget optaget af, hvordan vi kan få revitaliseret Marselis Boulevard og få skabt et nyt by- og gaderum. Jeg vil blandt andet se på, hvordan vi kan få skabt forbindelser på tværs videre ud til vores grønne områder i syd, lyder det i pressemeddelelsen.

Fælles projekt

Høringen om Marselis Boulevard er en del af den indledende høring om Marselistunnelen, og ifølge meddelelsen kan forslag og synspunkter "for eksempel være synlige forhold, man skal være opmærksomme på, hvordan man kan begrænse generne fra projektet, eller andet man kan inddrage i undersøgelsen."

Man kan give høringssvar ved at trykke her. Høringen er åben indtil 13. juni.

Mange år undervejs

Byggeriet af Marselistunnelen blev vedtaget i byrådet helt tilbage i 1997. Dengang var det som en del af den store masterplan for det fremtidige Aarhus Havn, som i dag er Danmarks største erhvervshavn. Tunnelen skal forbinde havnen med E45 og gå hele vejen under Marselis Boulevard i det sydlige Aarhus.

Om tunnelen

I november sidste år blev der lavet en såkaldt partnerskabsaftale mellem staten og Aarhus Kommune, som blandt andet sætter de økonomiske rammer for Marselistunnelen fast. Aarhus Kommune skal selv bidrage med 600 millioner kroner til projektet, som anslås at komme til at koste 2,702 milliarder kroner.