Chefredaktør efter fusion: Bliver endnu mere en Aarhus-avis
Salget af Midtjyske Medier er blevet godkendt, og det betyder et mere lokalt og regionalt fokus for Århus Stiftstidende
Konkurrencestyrelsen har godkendt Jysk Fynske Mediers opkøb af Midtjyske Medier, der blandt andet består af Århus Stiftstidende og Randers Amtsavis, og det kommer læserne ifølge chefredaktør til at kunne mærke.
De østjyske aviser kommer for fremtiden til at tilhøre samme koncern som også lokalaviserne Fyens Stiftstidende og Jydske Vestkysten. Og det falder i god jord på Århus Stiftstidende.
- Det er vi rigtig, rigtig glade for. Jeg vil sige, at der var mere eller mindre jubel på Banegårdspladsen i går. Det var folk rigtig glade for. Vi har også været glade for at være medlem af Berlingske Media, men nu får vi en ejer, der i endnu højere grad ved, hvad det vil sige at drive lokale og regionale medier. Jeg glæder mig til samarbejdet, siger chefredaktør på Århus Stiftstidende Jan Schouby til tv2oj.dk.
Planen er, at de fem aviser, der udgjorde Midtjyske Medier, fremover skal være selvstændige mediehuse med en stor redaktionel frihed. Og det kommer den østjyske læser ifølge chefredaktøren til at kunne mærke.
- Vi har ikke rigtigt haft mulighed for at tale med Jysk Fynske Medier endnu, men vi bliver mere selvstændige, og det er vigtigt, siger Jan Schouby med henvisning til, at salget skulle godkendes, inden de nærmere detaljer kunne aftales.
Han fortsætter:
- Nu får vi i endnu høje grad mulighed for at gør nogle af de ting, vi gerne har villet gøre længe, siger Jan Schouby, der endnu ikke kan komme tættere ind på, hvad det helt konkret indebærer.
Medie-fusion betyder ændringer
Stiften bliver en centrale spiller
Midtjyske Medier var før ejet af Berlingske Media, som blandt andet huser aviserne Berlingske, BT og Weekendavisen. Og selvom der nu bliver endnu flere mediehuse under Jysk Fynske Medier, er chefredaktøren i Aarhus ikke bange for at blive en lille brik i et stort spil.
- Det kan man på ingen måde frygte, men det kan man sige, at vi var før. Vi var en meget, meget lille brik i et enormt puslespil. Hos Berlingske Media, der også dækker over flere hollandske aviser, er vi jo en forsvindende lille brik. Her bliver vi den tredje største avis i koncernen. Så tværtimod tror jeg, at vi bliver en central spiller nu, siger Jan Schouby.
Og så kommer det endelige opkøb også til at betyde nyt samarbejde med en gammel kending. De midtjyske chefredaktører på de fem mediehuse skal for fremtiden referere til chefredaktør Per Westergård fra Fyens Stiftstidende. Per Westergård har tidligere været chefredaktør på både Århus Stiftstidende og Midtjyske Medier.
- Planen er, at vi skal udvikle os yderligere, og vi glæder os til at høre om deres planer. Vi kender i forvejen Per Westergård, der bliver den overordnede chef. Han har været chefredaktør her i Aarhus, og vi kender ham som en visionær mand og en dygtig leder, så ham glæder vi os til at arbejde sammen med igen. Han var med til at udvikle meget, dengang han var i Aarhus, så det håber vi på igen, siger Jan Schouby.