Checkhæfte får kunder i butikken
Et rabatcheckhæfte får kunderne tilbage i de fysiske butikker
Et nyt rabathæfte skal tage kampen op mod den voksende handel på nettet. Fredag lanceres Værdicheckhæftet, der giver rabatter på køb af både vin, mad, sko og tøj.
- De enkelte forretninger bestemmer selv, hvad de skriver på checken. Det kan være, de byder ind med en ekstra rabat eller procenter. Det kan også være, frisøren giver lidt ekstra tid - måske hovedbundsmassage, siger manden bag checkhæftet, siger Peter Smed, der har været i detailbranchen i mange år.
Til kamp mod nethandel
Det er især nethandlen, som Peter Smed håber på at give modspil med værdicheckhæftet.
- Jeg synes, det var lidt kedeligt at gå rundt i bylivet og se tomme butikker. Og vi hører, hvordan internethandlen brager frem. Så tænkte jeg, at det kunne være skønt, hvis man kunne skabe sådan en slags "tak for handlen", når man handlede. Et eller andet som man ikke kunne få på nettet, siger Peter Smed.
Succes med mærkevarer til udsalgspriser
Værdicheckhæftet har været i andre byer i et stykke tid, og her ser man, at de gode tilbud får folk ind i de fysiske butikker.
- Vores Odense butikker har set det her fungere. Det er en god måde, at nå ud til kunderne. Vi skal slå igennem på kundeservice. Vi skal have folk herind i butikken. De skal se, at vi står og smiler, siger Janni Dalsgaard, salgsassistent i Zizzy i Storcenter Nord.
At kunderne kommer ind i butikken betyder også mere end sorte tal på bundlinjen.
- Vi har alle sammen brug for shopping. Byerne, kunderne, selv politikerne kender vigtigheden af vores fysiske butikker lever godt. For hvis man ikke handler i dem, så forsvinder de jo. Og det vil være synd, siger Peter Smed.
Se mere om værdicheckhæftet i videoen øverst i artiklen.