Carsten mister sin email gennem flere årtier: - Det er fuldstændig uoverskueligt
Carsten Brage har haft samme email-adresse hos Stofa siden 1980'erne. Den mailkonto bliver lukket 1. december.
Omkring 40.000 husstande skal per 1. december i år formentlig skifte tv- og internetudbyder, da Antenneforeningen Aarhus har opsagt Stofa, som bliver skiftet ud med foreningens eget nyoprettede selskab Vios.
Men det er altså ikke kun internet og tv, de mange aarhusianere skal have skiftet. Alle, der har haft en Stofa-mail, skal finde en ny mailudbyder.
Det vækker kritik hos flere af antenneforeningens medlemmer.
- Det her er virkelig frustrerende. Jeg har i 35 år brugt den samme email, så den er registret alle steder. Det er et kæmpe arbejde at ændre, og det er alvorligt for de mennesker, der ikke er så gode til det digitale, siger Carsten Brage.
Skal bruge alle aftener på bøvl
Han har lavet en liste over alle de steder, han skal registrere en ny mailadresse, herunder hos offentlige myndigheder, pengeinstitut, forsikringsselskab, abonnementer og lignende.
Indtil videre har han noteret 56 forskellige steder.
- Det kommer jeg jo til at bruge alle mine aftener på denne måned. Og derudover har jeg over 500 mennesker i kontaktbogen, der også skal have besked om min nye mail, siger han.
Han har allerede en Google-mail, men den har han udelukkende brugt til reklamer og lignende. Han ejer nogle hjemmesider og har derfor valgt at købe et webhotel med en mailservice, som fra 1. december bliver hans primære mail.
- Men jeg skal oprette en ny mail for at købe en ny mail. Og hvis jeg har glemt nogen på listen over de 56 steder, jeg har oprettet mig med min mail, kan jeg ikke få information om det efter 1.december.
- Der er simpelthen så meget bøvl, at de fordele, antenneforeningen mener, der er ved skiftet, i mine øjne ikke står mål med besværet, siger Carsten Brage.
Bekymret for ny mail
Han har ikke lyst til at bruge en gratis mailudbyder som f.eks. Google-mail eller Outlook.
- Jeg har ikke lyst til at lægge min email i hænderne på Google. De ændrer hele tiden deres betingelser, og jeg ved ikke, hvor god it-sikkerheden er, siger han.
Carstens Brages svigerforældre er også medlemmer af antenneforeningen og står i samme penible mail-situation.
- Min datter og jeg bruger så meget tid på at hjælpe dem, for de kan ikke overkomme det selv. Men jeg har ikke tid nok, så nu tror jeg, de må købe sig til noget it-hjælp, siger Carsten Brage.
Skal flytte mails fra 20 år
Carsten Brage er ikke den eneste, der er utilfreds med antenneforeningens beslutning om at opsige Stofa.
Michael Sørensen er heller ikke begejstret for at skulle skifte email-adresse.
- Jeg har haft min mail i 14 år og min kone har haft sin i 20 år. Det vil sige alle de mails man har og måske har gemt, dem skal man jo til at have flyttet. Det virker ikke til, at de har overvejet det bøvl, det giver i forhold til kunderne omkring mail, siger Michael Sørensen, hvis svigermor på 74 år også skal skifte email-adresse.
Vios: Alle kunder kan få hjælp
Direktør i antenneforeningens nye selskab, Vios, fortæller, at alle kunder, der har problemer med mailskiftet, kan få gratis it-hjælp af en samarbejdspartner de næste seks måneder.
- Vi har fuld forståelse for, at nogen kan være trætte af det, men vi er klar til at hjælpe folk med at oprette en ny mail og registrere den for eksempel hos offentlige myndigheder, siger Michael Jacobsen, der er direktør i Vios.
Han advarer også imod at have sin personlige mail hos en leverandør.
- Jeg vil advare på det kraftigste imod, at man binder sin mail op på en udbyder som for eksempel Stofa. Man risikerer at miste sin mail, hvis man flytter fra ét område af landet til et andet, og det skal vi have stoppet, at man køber et bestemt produkt for at kunne beholde sin mail. Det er et levn fra dengang, mail var noget helt nyt, siger Michael Jacobsen.
Han anbefaler alle, der ikke selv kan overskue at skifte mail, at kontakte antenneforeningen for at få hjælp.