Borgmester om letbane-kaos: - Meget utilfredsstillende
Letbanen skal gøre alt i sin magt for at rette op, mens pendlere må væbne sig med tålmodighed.
November har været en turbulent måned for Aarhus Letbane.
En række tog blev med kort varsel taget ud til serviceeftersyn, som er obligatorisk efter 500.000 kilometer. Der var bare ikke lige nogen, der havde tjek på, at de 500.000 kilometer var rundet.
Det blev opdaget af letbaneoperatøren Keolis ved et tilfælde. Derfor blev syv tog med kort varsel taget ud af køreplanen den 10. og 11. november, og en yderst begrænset nødkøreplan iværksat.
Letbanens direktør, Michael Borre, har i en redegørelse til Aarhus Kommune fredag meldt ud, at driften forbliver reduceret. Aarhus Letbane er ved at undersøge, hvorfor de nødvendige eftersyn efter de 500.000 kilometer ikke blev foretaget rettidigt.
- Redegørelsen bekræfter, der er begået fejl i forhold til at sikre, togene ikke overskrider en eftersynsgrænse på 500.000 km. Det har desværre skabt en meget utilfredsstillende situation for både passagererne og for letbanens omdømme, siger borgmester Jacob Bundsgaard (S) i en pressemeddelelse.
- Jeg ser frem til at høre resultatet af det, og at Aarhus Letbane i forlængelse af analysen optimerer samspil, snitflader og ansvar mellem parterne. Letbanen og dens samarbejdspartnere skal gøre alt, hvad de overhovedet kan for at undgå tilsvarende fremtidige driftsforstyrrelser til gene for passagererne, udtaler borgmesteren.
Om Letbanen
Mere end 1,5 millioner passagerer – svarende til over 16.500 dagligt rejsende – valgte i tredje kvartal 2022 Letbanen til, og gjorde det til banens bedste kvartal siden 2019, umiddelbart inden coronaen ramte og satte passagertallet tilbage.
Letbanens rettidighed var frem til problemerne med togeftersyn på 96,9 i 2022.
Letbanens passagertal nåede i 3. kvartal 2022 26 procent højere end samme kvartal 2019 (før corona)
Kilde: Aarhus Kommune
Det er leverandøren Stadler Rail Service, som skulle have opdaget, at kilometerne var rundet, men af ukendte årsager rapporterede leverandørens vedligeholdelsessoftware det ikke.
Normal drift efter nytår
For pendlere er redegørelsen ikke opmuntrende læsning. Ifølge den vil der først omkring jul vil der være nok tog klar til at genindføre halvtimesdrift på Grenaabanen, mens den fulde køreplan med kvartersdrift til Hornslet kan iværksættes fra starten af det nye år, fremgår det af redegørelsen
Men ovenstående tidshorisont er afhængigt af, at eftersynene kan udføres på en ændret metode, som udføres med ultralyd. Eftersynet går ud på at efterse akslerne.
Ifølge Michael Borres redegørelser Stadler sikkerhedsmæssig ansvarlig for togene. I forbindelse med sin årsagsanalyse vil Aarhus Letbane undersøge, hvorvidt snitflader, samspil og ansvar mellem parterne kan optimeres.
Magistraten skal mandag den 28. november godkende det endelige anlægsregnskab for letbanens første etape.