Beboere i opråb: Frygter alvorlig ulykke i kryds

Efter over 10 års kamp blev beboerne i Trige lovet et lyskryds. Nu er projektet blevet sat på pause på grund af prisstigninger, men det er til stor skuffelse i Trige.

- Det er jo nærmest det vilde vesten om morgenen og om eftermiddagen, siger Dorthe Hjeresen Mikkelsen.

Når hun stiger på cyklen om morgenen og skal igennem krydset ved Randersvej og Pannerupvej i Trige, er det ikke uden bekymring.

quote Jeg tænker på, om jeg kommer helskindet over, for det kunne jeg frygte, at jeg ikke gør.

Dorthe Hjeresen Mikkelsen

Dorthe Hjeresen Mikkelsen bor i den nordlige del af Trige og cykler dagligt gennem krydset ved Randersvej og Pannerupvej, når hun skal til og fra arbejde.

Kryds i Trige

Det er et vejkryds, der er præget af tung trafik, og særligt i myldretiden kan det være svært at komme ud fra sidevejene.

- Tit misforstår bilisterne hinanden, fordi det gælder om at komme ud. Så kører de bare uden at have blik for cyklister og gående, siger Dorthe Hjeresen Mikkelsen.

Dorthe Hjeresen Mikkelsen er dagligt utryg, når hun cykler gennem krydset i Trige. Beboerne var blevet lovet, at det ville blive lavet til et lyskryds.
Dorthe Hjeresen Mikkelsen er dagligt utryg, når hun cykler gennem krydset i Trige. Beboerne var blevet lovet, at det ville blive lavet til et lyskryds.

Det har gennem mange år været et ønske fra beboerne i Trige, at det kryds, der i øjeblikket er præget af tung trafik, ville blive lavet til en rundkørsel eller et lyskryds.

I det lokale blad Treklang kunne man i 2010 læse, at Trige-Ølsted Fællesråd havde indstillet til Aarhus Kommune, at ”der ønskes lysregulering/rundkørsel ved Randersvej/Pannerupvej”.

Omkring ti år senere, i 2020, blev beboerne lovet, at der ville blive etableret et lyskryds. 

Men nu er projektet blevet et af flere anlægsprojekter, der på grund af prisstigninger er blevet sat i bero. Det er dog til stor skuffelse i Trige. 

- Det er fjollet at nedprioritere sådan en lysregulering. Vi tænker nogen herude, om der skal ske en ulykke med dødelig udgang, før der måske bliver gjort noget ved det, siger Dorthe Hjeresen Mikkelsen.

Omkring 350 meter fra krydset ligger en tunnel, som fodgængere og cyklister i øjeblikket må bruge, hvis de vil krydse Randersvej sikkert. Kommer man fra den modsatte side af byen, skal man dog stadig gennem krydset for at komme til tunnelen.
Omkring 350 meter fra krydset ligger en tunnel, som fodgængere og cyklister i øjeblikket må bruge, hvis de vil krydse Randersvej sikkert. Kommer man fra den modsatte side af byen, skal man dog stadig gennem krydset for at komme til tunnelen.

Steen Edeling, der har været formand for Trige-Ølsted Fællesråd i omkring 10 år, er også ærgerlig over udsættelsen.

- Jeg tænker, at vi har stor forståelse for, at når der sker så store omvæltninger for alt og alle, så letter man lige foden fra speederen, og ser, hvad der sker, siger Steen Edeling.

- Men vi ser da frem til, at man kommer i gear igen, og at man får gjort noget ved det her. Nu har det ligget på et skrivebord og man har tegnet flere forskellige forslag. Nu vil vi gerne se noget handling, fortsætter han.

Frygter en dødsulykke

Anni Valente, har i 48 år boet i Trige, men er for nyligt flyttet over i det nybyggede område, der ligger tæt på krydset Randersvej/Pannerupvej. På den modsatte side af Randersvej ligger blandt andet Triges folkeskole og Rema 1000.

- Morgen og aften skal man virkelig tænke sig om, når man skal køre over krydset, for der er det håbløst at komme over, siger Anni Valente.

På sine gåture i Trige forsøger Anni Valente at undgå krydset. Skal hun derimod ud at køre, kan hun ikke undgå at skulle gennem krydset Randersvej/Pannerupvej.
På sine gåture i Trige forsøger Anni Valente at undgå krydset. Skal hun derimod ud at køre, kan hun ikke undgå at skulle gennem krydset Randersvej/Pannerupvej.

Hun fortæller også, at der bor mange børnefamilier i det nybyggede område, hvor der også ligger en kombineret børnehave og vuggestue.

- Det er altså ikke i orden, at de skal risikere liv og lemmer for at komme over vejen, siger Anni Valente.

Netop frygten for, at nogen vil komme alvorligt til skade, går Dorthe Hjeresen Mikkelsen også med.

- Jeg frygter, at der skal ske en alvorlig ulykke med dødelig udgang, fordi det er så anarkistisk, som det er. Det er jo nærmest det vilde vesten om morgenen og om eftermiddagen, siger hun.

- Når det bliver mørkt til vinter, er det rigtig skræmmende at tænke på, at det er sådan, det foregår i krydset, fortsætter Dorthe Hjeresen Mikkelsen.

En politisk beslutning

Beslutningen om at sætte en række anlægsprojekter i bero, blev truffet af den daværende rådmand for Teknik og Miljø, Steen Stavnsbo. 

Den nye rådmand, Nicolaj Bang (K), har ikke ønsket at stille op til interview. Men Solveig Munk (EL), der er formand for Teknisk Udvalg, er ikke overbevist om, at det er det rigtige sted at spare.

- Hvorfor det lige er der, rådmanden har prioriteret noget væk, der skal sikre svage trafikanter, det kan jo undre mig. Det ville ikke være der, Enhedslisten startede, kan jeg bare sige, fortæller Solveig Munk. 

Solveig Munk (EL) er formand for Teknisk Udvalg i Aarhus Kommune.
Solveig Munk (EL) er formand for Teknisk Udvalg i Aarhus Kommune.

- Jeg overvejer at stille et spørgsmål til rådmanden om, hvad det er for nogle prioriteringer, han har foretaget sig, og hvad bevæggrundene er for det. Det kan jo være, der er en forklaring, fortsætter hun.

Solveig Munk opfordrer også beboerne i Trige til fortsat at komme med henvendelser, og at man også kan henvende sig til Teknisk Udvalg. 

Ifølge Aarhus Kommune er projektet - som det ser ud lige nu - udsat til næste år.

164649-02ddc94d.jpeg
164649-02ddc94d.jpeg
partibogstav ø
Enhedslisten Aarhus kommune
Solveig Munk
Født 27/9/1952 , Socialrådgiver
280842-2379d93c.jpeg
280842-2379d93c.jpeg
partibogstav c
Det Konservative Folkeparti Aarhus kommune
Nicolaj Bang
Født 16/3/1980 , Adjunkt