Bananfluer og vildledende markedsføring: Nu åbner tvangslukket pizzeria igen

Bananfluer og vildledende markedsføring var årsag til lukning og sur smiley. Det var ikke meningen at vildlede, udtaler presseansvarlig hos Pizza Hytten.

Den 21. juli fik alle afdelinger i Aarhus og Aalborg en sur smiley, og restauranten i Guldsmedegade blev tvangslukket. Foto: Pizza Hytten / Facebook

Sur smiley og en tvangslukning. 

Det var resultatet af Fødevarestyrelsens besøg hos det populære pizzeria Pizza Hytten i Guldsmedegade i Aarhus den 21. juli.

Årsagen var, at stedet var oversværmet med bananfluer, og så serverede pizzeriaet ikke de produkter, som de reklamerede med. 

Der var små levende fluer i meget store mænger på loft, vægge, inventar og på fødevarer i produktionsområder i både kælder og stueplan, skrev Fødevarestyrelsen i sin kontrolrapport den 21. juli. Foto: Søren Breiting

Tidligere skrev Pizza Hytten på deres hjemmeside og på plakater i restauranterne, at alle råvarer var fra Italien, men det var ikke rigtigt. 

Fra Danmark, Kenya og Spanien

Fødevarestyrelsen kunne under deres besøg konstatere, at eksempelvis restaurantens squash var fra Danmark, cherrytomater fra Belgien, squash fra Spanien, rosmarin fra Kenya og champignon var fra Polen

Det er naturligvis vigtigt at pointere, at det aldrig har været vores hensigt ikke at være 100% klar i mælet.

Mike Juhl, presseansvarlig, Pizza Hytten

Nu har pizzeriaet, der hører under den skandaleramte aarhusianske burgerkæde The Burger Shack, ændret deres markedsføring, så den er mere passende i forhold til det, de sælger.

Læs også Bøderegn til dansk burgerkæde for gammelt kød og dårlig hygiejne - direktør 'lægger sig ned'

I en mail til TV2 ØSTJYLLAND skriver de:

- Det er naturligvis vigtigt at pointere, at det aldrig har været vores hensigt ikke at være 100% klar i mælet. 

- Vores opskrifter stammer fra Angelo og hans sicilianske familie, hvorfor mange af de ingredienser og råvarer vi bruger, naturligvis er fra Italien, men som mange andre, supplerer vi med råvarer fra andre lande – simpelthen for at kunne opnå den bedste kvalitet.

- Skal vi vælge mellem en lidt træt italiensk tomat, og én der strutter af saft og kraft fra Fyn, så vælger vi den fynske, skriver presseansvarlig Mike Juhl til TV2 ØSTJYLLAND. 

Øvrige ændringer i markedsføringen:

‘Dejen hæver op til 72 timer’ i stedet for ‘Dejen hæver i 72 timer’: Travlhed kan nogle gange medføre, at vi må bruge en dej der “kun” har hvilet i 48 timer.

 

‘Stenovn med levende ild og brænde’ i stedet for ‘Brændefyret stenovn’: Vores stenovn er drevet af gas med levende ild, men for at opnå en bedre smag (og en hyggeligere stemning) tilfører vi træ til ovnen.

Fare for fødevaresikkerheden

Pizzahytten blev tvangslukket, fordi der var fyldt med bananfluer på loftet, vægge, inventar og på fødevarer i produktionsområder i kælder og stueplan.

- Det er Fødevarestyrelsens vurdering, at forholdet er uhygiejnisk og at der er fare for fødevaresikkerheden, skrev Fødevarestyrelsen i sin kontrolrapport.

De er nu blevet bekæmpet, og Pizza Hytten i Guldsmedegade har igen fået en glad smiley og lov til at åbne.

Læs også Burger Shacks pizzeria tvangslukket

- Bananfluerne kom fra tomme pantflasker i vores baglokale, hvilket naturligvis er uacceptabelt og derfor også noget vi har fået styr på, ved hjælp af en ny returpantsordning, hvor de tomme flasker og dåser bliver hentet oftere, skriver kæden i en mail.

Vil genskabe tilliden

TV2 ØSTJYLLAND har spurgt Pizza Hytten:

Hvordan skal Pizza Hyttens kunder kunne stole på kæden igen, når ikke bare Pizza Hytten, men også Burger Shack, som har samme ejer, laver vildledende markedsføring over for sine kunder og sælger mad, hvor der har været fare for fødevaresikkerheden?

Som svar skriver deres presseansvarlige, der kun kan svare for Pizza Hytten og ikke The Burger Shack:

- Vi mener det oprigtigt, når vi siger, at det ikke har været intentionen at vildlede, og vi er kede af, hvis vores kunder føler, at de er blevet vildledte af vores markedsføring.

- Fødevarestyrelsen har i den sammenhæng bedt os om at rette til på blandt andet vores hjemmeside. Det har vi gjort, og derfor har vi - blandt andet - fået vores glade smiley tilbage. Nu starter arbejdet med at genvinde kundernes tillid - og den opgave går vi til med største ydmyghed. 

Læs også Direktør forlader aarhusiansk burgerkæde efter fødevarekritik

Alle Pizza Hyttens afdelinger i Aarhus og Aalborg fik den 21. juli en sur smiley.

Se alle kontrolrapporter her.

Pizza Hytten hører under burgerkæden The Burger Shack, der den seneste måned også har været i mediernes søgelys, da den på under en måned har fået fem sure smileys og store bøder for blandt andet at sælge gammelt kød og have dårlig hygiejne.