Aftale om F-35 kampfly kan smitte af på Terma

I morgen, torsdag, offentliggør regeringen, at kampflyet F-35 skal erstatte Danmarks F-16 fly, og det kan få stor betydning for østjyske Terma

I efteråret 2015 indgik Terma en aftale med BAE Systems om levering af dele til haleror til F-35 kampflyene (Joint Strike Fighter) i de kommende 23 år, og den har en værdi af 1,6 milliarder kroner.

Noget af aftalen var afhængig af, om Danmark vælger at købe F-35 flyet, når regeringen skal beslutte hvilket fly, der skal erstatte F-16 flyene, og den beslutning er lige på trapperne, erfarer TV2.

Terma vil ansætte 150 efter ny aftale

I morgen, torsdag indstiller regeringen ifølge TV2, at kampflyet F-35 skal være det kampfly, der skal erstatte F-16 flyene, og det kan altså smitte af på Terma med hovedsæde i Lystrup.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og forsvarsminister Peter Christensen (V) vil ifølge en pressemeddelelse fra regeringen oplyse om regeringens anbefaling på et pressemøde torsdag klokken 10.00.

Optur for Terma

Dermed når en 20-årig proces sit foreløbige højdepunkt, siden Danmark i 1997 blev et af de ni partnerlande, der gik sammen om at udvikle "morgendagens kampfly".

TV 2 | ØSTJYLLAND har forsøgt at få en kommentar fra Terma omkring betydningen af den indstilling, der med al sandsynlighed offentliggøres i morgen, torsdag, men det har ikke været muligt.

20 år med "morgendagens kampfly"

1997: Danmark går med i industrisamarbejdet om udvikling af F-35-jagerne kaldet Joint Strike Fighter og indbetaler de første 70 millioner kroner af i alt omkring to milliarder kroner til programmet.

2005: Forsvarets Materieltjeneste inviterer fire flyproducenter, Lockheed Martin, Eurofighter, Dassault og Gripen, til konkurrencen. Franske Dassault vælger ikke at svare.

Efteråret 2007: Projekt Nyt Kampfly under Forsvarskommandoen oprettes. Det særlige projektkontor skal udarbejde en analyse, der skal danne beslutningsgrundlag for politikernes valg af nyt kampfly.

December 2007: Eurofighter trækker sig fra den danske konkurrence.

Maj 2008: Boeing indtræder i konkurrencen med sit Super Hornet-fly.

2009: Daværende forsvarsminister Søren Gade (V) udskyder i to omgange beslutningen om typevalget til starten af 2010.

2010: Ny forsvarsminister Gitte Lillelund Bech (V) lægger beslutningen på is med henvisning til, at F-16 har flere gode år i sig.

Marts 2013: Kampflykonkurrencen genopstartes med deadline i sommeren 2015, og Eurofighter får lov at genindtræde i konkurrencen.

Juli 2014: Saab trækker det svenske Gripen fra konkurrencen.

Foråret 2015: Projekt Nyt Kampflys rapport med beslutningsgrundlaget for typevalget er reelt færdig, men låses inde mens skiftende ministre i Forsvarsministeriet fortsætter med at udskyde den politiske del af processen.

August 2015: Den nytiltrådte forsvarsminister, Carl Holst (V), udskyder typevalget til efteråret 2015.

December 2015: Forsvarsminister Peter Christensen (V) udskyder typevalget til foråret 2016.

Maj 2016: Regeringen peger på F-35 som sit bud på Danmarks nye kampfly.

2020: De første fly forventes leveret.

2024 De sidste F-16 forventes udfaset.