Aarhus Universitet får de bedste elever

Det øgede optag af studerende på landets universiteter fordeles skævt i forhold til de studerendes karakterer

Foto: Aarhus Universitet

Når de mange nye studerende skal fordeles på landets universiteter, så er Aarhus Universitet et af de uddannelsessteder, som skummer fløden i forhold til at få studerende med topkarakterer.

Fordelingen mellem landets universiteter er nemlig skæv, hvilket betyder, at Danmark kan være på vej mod A- og B?universiteter. Det viser et nyt notat fra Danmarks Evalueringsinstitut, skriver Ugebrevet Mandag Morgen.

Notatet viser, at Københavns, Aarhus og Danmarks Tekniske Universitet skummer fløden af studerende med topkarakterer, mens Aalborg og Syddansk Universitet sidder med en voksende gruppe af fagligt svagere studerende. Eksempelvis har Aalborg, Syddansk og Roskilde Universitet fordoblet deres andele af studerende med lave karakterer siden 2000. Det er ikke tilfældet på landets øvrige fem universiteter.

Dermed samles alle de studerende med gode karakterer i stigende grad på de samme universiteter, mens elever med lavere karakterer i gymnasiet samles på resten.

Ingen politisk løsning

Uddannelsesminister Esben Lunde Larsen (V) afviser dog, at der fra politisk hold skal gøres noget ved det øgede faglige skævhed.

- De videregående uddannelser skal ikke drive socialpolitik. Når man har bestået en gymnasial ungdomsuddannelse, så har man uanset social baggrund forudsætningerne for at gennemgå en videregående uddannelse, siger han til Mandag Morgen.

Udviklingen har ifølge notatet været stigende op igennem 2000'erne, hvor optaget på landets universiteter steg.

Samtidig dokumenterer et kandidatspeciale, at det går ud over kvaliteten af uddannelserne, når flere studerende med dårligere forudsætninger for at tage en videregående uddannelse samles de samme steder.

Den stigende ulighed får professor på Institut for Naturfagenes Didaktik Lars Ulriksen til at forslå, at studier med en stor mængde af elever med dårligere forudsætninger for at tage en videregående uddannelser skal modtage ekstra støtte til vejledning og feedback.