Aarhus-partier vil forbyde spilreklamer
SF og De Radikale i Aarhus vil forbyde spilreklamer i offentlig transport.
For godt to uger siden sagde et bredt flertal af Randers' byråd nej til spilreklammer i den offentlige transport.
Siden har vi på TV2 ØSTJYLLAND afdækket flere kommuners interesse i lignende tiltag.
Og i Aarhus er i hvert fald to partier nu også klar til et forbud.
Læs også
Det er SF og Radikale, der vil forbyde spilreklamer i den offentlige trafik. Det oplyser de to i en pressemeddelelse.
- Busser og busskure skal ikke være reklamesøjle for noget, som vi ved kan friste særligt unge ud i noget, de ikke kan overskue konsekvenserne af, siger byrådsmedlem Mette Bjerre (SF).
Mahad Yussuf, der er medlem for Radikale, sammenligner spilreklamerne med tobaksreklamer.
- Vi ser ingen grund til, at kommunen lægger reklameplads til reklamer for noget, der i sidste ende kan vælte læsset for folk med en måske i forvejen skrøbelig økonomi, siger han.
Partierne foreslår, at kommunen henvender sig til regionen og beder dem droppe reklamerne i den offentlige transport.
Skatteminister Jeppe Bruus (S) er også klar til at kigge på reklame-området. Det har han tidligere sagt til TV2 ØSTJYLLAND. Et helt forbud mod at spille på noget, tror han dog ikke på.
Læs også
Center for Ludomani ser meget positivt på Randers-forbuddet og de øvrige kommuners positive indstilling.
Brancheorganisationen Spilbranchen er ikke tilhænger af de lokale forbud, men ser hellere, ar der reguleres fra Christiansborg.
- Nu risikerer vi, at alle kommunerne regulerer forskelligt, og det tror jeg, at alle industrier kan forstå, er svært, hvis man skal overholde forskellige krav i forskellige kommuner, har direktør Morten Rønde tidligere sagt til TV2 ØSTJYLLAND.
Venstre støtter også forslaget:
I løbet af mandagen har også Venstre meldt sig ind i debatten og støtter op om forslaget fra SF og De Radikale om et forbud mod bettingreklamer i offentlig transport i Aarhus. Desuden vil byrådsmedlem Gert Bjerregaard rette henvendelse til Venstre på Christiansborg for at lægge pres på en national indsats på området med bettingreklamer.