Vil I skrive et speciale, der kan bruges i virkeligheden?

Foto: Agnete Schlichtkrull

- så kom og samarbejd med TV2 ØSTJYLLAND!

Har I lyst til at beskæftige jer med problemstillinger, som mediebranchen står i nu og de kommende år og komme ind i motorrummet på et mediehus i rivende udvikling? Vi søger medievidenskabere, der vil indgå i et værdifuldt samarbejde om specialer, der kan være med til at forme fremtidens TV2 ØSTJYLLAND med alle de kompetencer, I har fået gennem jeres studietid.

På TV2 ØSTJYLLAND tager vi livtag med nogle af de udfordringer, mediebranchen står overfor de kommende år. Vi er i gang med en omfattende digital transformation, der betyder, at vi allerede nu arbejder fundamentalt anderledes, end vi gjorde for to år siden. Vi er ikke længere en tv-station, men et mediehus, der udkommer på tv, web, Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube. For os er det ikke længere platformen, men indholdet og målgruppen, der er afgørende.

Den teknologiske udvikling byder på masser af muligheder, men stiller også krav til, at vi skærper vores klassiske public service-opgave:  ”Make the good popular, and make the popular good” – og hvordan bærer man sig som medie ad med det i en virkelighed, hvor brugerne forholder sig til indholdet ved at scrolle med deres tommelfinger? Hvor familien ikke længere samles om flow-tv’et, og hvor man ideelt set altid bør operere med minimum fem totalt væsensforskellige målgrupper, når man producerer indhold?

Det arbejder vi på at finde svar på – men vi kunne godt bruge jeres hjælp til at blive klogere.

Nogle af de områder, vi kunne ønske os mere indsigt i, er:

  • Indhold til specifikke målgrupper
    Vi vil gerne i kontakt med nye målgrupper og lave indhold til dem – og med dem. Det kunne være 20-årige i Gellerup, unge der bor udenfor centerbyerne f.eks. på landet eller i landsbyer, østjyder der ikke normalt følger med i nyhederne eller noget helt fjerde. 
    Vi har en ambition om at ”serve the under-served” og lytter gerne til jeres bud på, hvem det kunne være, de etablerede medier ikke når ud til. 
    Specialet skal undersøge målgruppen samt komme med konkrete bud på koncepter, som rammer den specifikke målgruppes behov.
     
  • Hvordan skaber vi engagerende indhold til millennials og generation Z?
    Samskabelse er et buzzword i mediebranchen i disse år – og med god grund, for alle analyser peger på, at de yngre brugere ikke blot skal føle sig spejlet eller inddraget i indholdet. De ønsker mulighed for at påvirke og tage ejerskab for at opleve reelt engagement.
    Specialet skal undersøge, hvordan man kan skabe engagerende digitalt indhold til målgruppen 13-25 år, velvidende at det (overhovedet!) ikke er en homogen målgruppe.
     
  • Hvordan kan vi genskabe tilliden mellem befolkningen og medierne?
    På TV2 ØSTJYLLAND er vi bl.a. til stede ved forskellige arrangementer – fx Kapsejlads og Smukfest – og ind imellem selv vært for fx debat- og samtalearrangementer. Det er vi, fordi vi gerne vil møde folk og skabe oplevelser, fællesskab og samtaler.
    Vi har også en lokalreporter i hver østjysk kommune for at gøre indgangen til mediehuset enkel og personlig.
    Vi er ikke det første medie, der gør den slags, men står anstrengelserne mål med resultatet: Skaber det øget loyalitet og i sidste ende tillid til os som medie?
    Specialet skal undersøge tilliden til TV2 ØSTJYLLAND blandt brugerne og søge at afdække forskellige mulige tiltag til at øge tilliden – herunder undersøge de nuværende tiltag.

Ovenstående forslag er ment som inspiration. Vi er altid interesserede i at samarbejde med specialestuderende om relevante emner, så I kommer til at arbejde med problemstillinger fra den virkelige verden og med en organisation, som vil bruge jeres analyser og konklusioner i vores videre arbejde.

Kontaktperson: Målgruppechef Uffe Alici Pedersen, ufal@tv2oj.dk, 30101124

Du kan læse mere om TV2 ØSTJYLLAND på vores udviklingsblog.