Her sker de fleste cykelulykker
To ud af tre alvorlige cykeluheld sker i vejkryds, viser tal fra Vejdirektoratet. Det får Rådet for Sikker Trafik til at starte kampagne
Når du sætter dig op på cyklen for at køre til eller fra arbejde, så er det ikke ufarligt. Som blød trafikant er du nemlig særligt udsat i trafikken.
Flere hundrede østjyske cyklister kommer hvert år til skade i trafikken. Særligt ved krydsene.
Tal fra Vejdirektoratet viser, at to ud af tre alvorlige cykelulykker sker i kryds.
CYKELUHELD
- To ud af tre alvorlige cykeluheld sker i vejkryds
- Fra 2012-2016 har Østjyllands Politikreds haft 188 cyklister, der er blevet dræbt eller kommet alvorligt til skade i trafikken.
- I samme periode har Syd- og Sønderjyllands Politikreds haft 134 cyklister, der er blevet dræbt eller kommet alvorligt til skade.
Kilde: Rådet for Sikker Trafik og Vejdirektoratet
Derfor lancerer Rådet for Sikker Trafik nu en kampagne, der skal sætte fokus på problemet med alvorlige cykeluheld i krydsene på de danske veje. "Brug 2 sek. mere" er navnet på kampagnen, der skal få os til at spærre øjnene op og orientere os i trafikken. Randers, Syddjurs, Aarhus, Silkeborg og Skanderborg kommuner er med i kampagnen.
- Det ville være fantastisk, hvis vi kunne få en lille klokke til at ringe i hovederne på cyklister og bilister, hver gang de nærmer sig vejkryds, siger Michelle Laviolette, der er seniorprojektleder på kampagnen "Brug 2 sek. mere", til TV2 ØSTJYLLAND.
Og netop det fælles ansvar for, at vi alle kommer hjem i trafikken, bakker de op om i Cyklistforbundet.
- Det her handler om, at begge parter skal være meget opmærksomme. Vi skal alle sammen bruge to sekunder mere, siger Klaus Bondam, der er direktør i Cyklistforbundet, til TV2 ØSTJYLLAND.
Kampagnen skal køre henover hele sommeren, og målet er klart.
- På den lange bane vil vi gerne se en udvikling, der viser færre cyklistuheld og færre dræbte cyklister, fortæller Michelle Laviolette fra Rådet for Sikker Trafik.
Tankerne stikker af med os i trafikken
Og nogle af de ting, der særligt kan være med til at føre til uheld i trafikken, er manglende fokus og mentalt uopmærksomhed.
- Vi kommer til at slå autopiloten til. Men også, at vi har en bevægelse fra ét sted til et andet, som gør, at vi også mentalt er på vej et andet sted hen, siger Michelle Laviolette og uddyber:
- Så tankerne stikker af med os, og så mister vi fokus på dét, der er aller mest vigtigt lige dér, hvor vi er - nemlig trafikken, siger hun.
For mange er det en dårlig vane i trafikken, der nu skal ændres på - blandt andet med hjælp fra den nye kampagne.
Men selvom kampagnen kommer med budskabet; "brug 2 sekunder mere", som ikke lyder af meget ekstra tid, så er det alligevel altafgørende.
- Det er de her ekstra to sekunder, der lige kan gøre, om man får læst trafikken rigtigt. De små ting kan gøre en kæmpe forskel, og nogle gange er det kun to sekunder, det drejer sig om, lyder det fra Michelle Laviolette.
Kørt ned til et andet liv
Susan Friis er en af dem, der har haft cykeluheld alt for tæt på. Hun blev i august 2013 kørt ned i en rundkørsel i Horsens, hvor hun også bor.
Det er en ulykke, der stadig har kæmpe indvirkning på hendes liv i dag.
- Jeg har slet ikke kunnet vende tilbage til mit gamle job. Det kan jeg ikke, siger Susan Friis til TV2 ØSTJYLLAND.
Hun arbejdede før ulykken omkring 80 timer i ugen som receptionist. Sådan ser det ikke ud i dag. Nu er hun i et 10-timers fleksjob, og så snart hun bliver presset får hun tinnitus, søvnproblemer og voldsom hovedpine.
En hverdag, der er så langt væk fra livet før ulykken, som den overhovedet kan komme.
Hun kan ikke huske noget fra ulykken, men nedenunder kan du høre hende fortælle om ulykkens betydning for hendes liv i dag.
Myldretiden er farligst
Mange østjyder bruger cyklen til og fra arbejde eller i SFO'en efter børnene. Og i myldretiden er det endnu farligere at bevæge sig gennem trafikken som cyklist.
Det ses også i tallene fra Vejdirektoratet.
Her står det klart, at der sker klart flest cykeluheld omkring klokken 07 og igen omkring klokken 16.
Her er vejene fyldt med biler og hovedet fyldt med tanker.
- Sandheden er nok, at vi har fået en livsstil, hvor vi hele tiden har lidt travlt. Og derfor har vi måske svært ved at koncentrere os om én ting ad gangen, siger Klaus Bondam fra Cyklistforbundet.
Men ifølge ham må man ikke blive bange for at cykle - tværtimod.
- Vi vil ikke have, at folk bliver bange for at cykle. Det er faktisk farligere ikke at cykle, siger Klaus Bondam med henvisning til, at inaktivitet øger chancen for blandt andet hjertekarsygdomme.