Tomme taxa?er sættes i garage
Kommuner inddrager tilladelser efter kunde-tilbagegang
Taxabranchen er i knæ. Tal for Aarhus og København viser, at antallet af taxature er faldet med henholdsvis 18 og 20 procent på fem år. På landsplan ligger tallet på 10-12 procent vurderer Dansk Taxi Råd. Det skriver Avisen.dk.
Det gør ondt på taxachauffører som Maiyanne Pleidrup fra Aarhus. Hendes løn er faldet fra 25-30.000 kroner til omkring 20.000 kroner.
- Det er en meget hårdt tid at være taxachauffør i. Der er intet at lave. Det er en kamp om kunderne, siger Maiyanne Pleidrup, der skal køre 12-16 timer om dagen for holde den løn, som kørte hjem for bare fem år siden.
Den store nedgang betyder, at kommunerne indefryser taxalicenser. Det sker for at sikre, at der er nok arbejde til de chauffører, der er på vejene. I denne måned har Århus Kommune indefrosset 25 taxatilladelser for at chauffører som Maiyanne Pleidrup kan holde skindet på næsen.
- Du kan næsten ikke nævne en by, hvor der ikke er indefrosne tilladelser på grund af nedgang i erhvervet, siger formand for Dansk Taxi Råd, John Lindbom, til Avisen.dk.
Hos 3F, der organiserer mange af de danske taxachauffører, 'piber medlemmerne voldsomt'.
- De har meget svært ved at opretholde en fornuftig timeløn. Særligt i hverdagene. Der er det sgu svært, siger faglig sekretær Frank Nielsen fra 3F Transport i Århus.
- Der er simpelthen for mange taxaer til den kørsel, der er i øjeblikket. Hvis 100 mand skal deles om 80 mands arbejde, og den samlede løn er det samme. Ja, så bliver der bare mindre smør på brødet, siger Frank Nielsen.
Ingen er i tvivl om, at diagnosen på den sygdom, der har ramt taxabranchen, er finanskrisen.
Erhvervslivet holder færre møder og der lander færre forretningsfolk i lufthavnen, som skal køres et sted hen. Kuren er, at taxabranchen skal tænke nyt og vænne sig af med en tilstand, hvor kunderne kommer til bilen.
- Taxabranchen skal være omstillingsparat. Vi skal være klar til at byde ind på de konkrete opgaver, der udliciteres. Københavns Kommune har lige udliciteret kørsel af en masse skolebørn. Der må vi byde ind, og der er vi i konkurrence med busselskaber og skal gøre opmærksom på de styrker, vi har, siger John Lindbom til Avisen.dk.
Se mere i indslaget ovenfor