Spredning af tosprogede giver mere fravær
Elever, der går på skoler langt fra deres bopæl, har mere fravær end tosprogede, der går på den lokale skole.
Spredning af tosprogede elever rundt omkring på kommunens skoler giver større fravær.
Det viser erfaringerne fra Århus Kommune, som fordeler tosprogede børn på byens skoler efter en sprogtest.
De foreløbige erfaringer viser, at de tosprogede elever, der pendler til skole, har større fravær end tosprogede, der går på den lokale skole. Det skriver metroXpress.
I gennemsnit har hver pendlerelev mellem 0,2 og 0,3 fraværsdage mere om året end elever, der går på den lokale skole. Desuden begår pendlereleverne mere alvorlig kriminalitet.
Det er skoleleder ved Søndervangsskolen, der har 85 procent tosprogede elever, Rani Hørlyck ikke overrasket over.
- Er der en konflikt med Mohammed, vil alle centrale aktører bogstaveligt talt kunne stå på mit kontor inden for et kvarter, og vi kan i fællesskab beslutte, hvem der gør hvad. Dermed opnår vi tidligt i forløbet fælles fod-slag og forståelse, siger hun til borgerportalen Viby Syd.
Antallet af elever, der pendler væk fra området, er steget. Blandt andet fordi kommunen ønsker mere spredning af de tosprogede elever. Derfor vil samarbejdet om den sociale boligindsats ved Søndervangsskolen også stræbe efter at få flere af de lokale elever til at gå på Søndervangsskolen.
- Det er nemmere at tage fat om de unge med en samlet indsats, når de er i lokalområdet. Så kan vi støtte op fra skole, fritidsklub og socialforvaltning om den samme situation,« forklarer Jan Borum fra Socialcenter Syd i Århus til metroXpress.
Kommunerne har dog også andre argumenter for at sprede tosprogede, end at de skal
integreres. En Pisa-undersøgelse har vist, at det begynder at gå ud over etnisk danske elevers indlæring, når der er mere end 10 procent tosprogede i klassen.