Raser over mobildækning
På Mols og Helgenæs har der i årevis været stor utilfredshed med den manglende mobildækning
Efter i flere år at have været ramt af manglende mobildækning har bestyrelsen for Borgerforeningen Mols fået nok. I et åbent brev til Vidensskabsministeren opfordrer de ministeren til at tage affære og kontakte teleselskaberne.
Borgerforeningen Mols er blandt anden bekymret for den service Døgnplejen, der tilbyder hjemmehjælp og sygepleje, kan yde.
- Det er konstant et irritationsmoment og set i forhold til, hvad man kan andre steder i landet, fuldstændig uacceptabelt, at en kommunal service i ældreplejen er så afhængig af en "underleverandør", der ikke magter at leve op til sine aftalemæssige forpligtelser, skriver Jørgen Ørgård på vegne af bestyrelsen for Borgerforeningen Mols.
Mols og Helgenæs er et meget kuperet område, og netop landskabet giver problemer for den mobile dækning. I en aftale fra 1999 mellem stat og teleselskaberne blev det besluttet , at der skulle være en mobildækning i Danmark på 95%. Ifølge Borgerforeningen er uforståeligt, at målsætningen dengang ikke var en 100% dækning.
- Selskaberne er drevet af, hvor der er størst forretning. For dem er målsætningen opfyldt. De sætter ikke master op, hvis de ikke kan se effekten på bundlinjen, skriver Jørgen Ørgård.