Randers ansætter borgerrådgiver
Randers får sin egen ombudsmand, en borgerrådgiver, der skal styrke dialogen mellem borgere og kommunen
Randers Kommune ansætter 1. februar en jurist som særlig borgerrådgiver.
Formålet er at styrke dialogen mellem borgere og kommune, og den nye medarbejder ansættes direkte som en uafhængig institution under byrådet, oplyser borgmester Henning Jensen Nyhuus (S):
- Hver dag behandler vores forvaltning mange sager. Selvfølgelig går det ikke altid helt glat. Derfor skal borgerne have mulighed for at få hjælp og vejledning, hvis de er utilfredse med et sagsforløb, eller hvis der er brug for mægling, siger Henning Jensen Nyhuus.
Han præsenterede onsdag den nyudnævnte borgerrådgiver for byrådet. Det bliver den 40-årige Jesper Cortes, udvalgt blandt 102 ansøgere.
Han siger, at det primære arbejde vil være, at borgere kan få hjælp, hvis de føler, at de har rendt panden mod det kommunale system.
- Det kan for eksempel være i form af en guide i klagesystemet. Det kan også være, at det er borgerrådgiveren, der kan foreslå en alternativ løsning i en konflikt eller et sagsforløb, der er gået i hårdknude. Målet er, at borgeren får hjælp til et bedre sagsforløb, siger Jesper Cortes.
Derudover kan borgerrådgiveren komme med en udtalelse - en kritik - af en sagshåndtering i forvaltningen, på samme måde som ombudsmanden kan udtale kritik.