Politikere lytter til kritik

Kommune skal være bedre til kommunikation

02:19

1 af 2

Det er ikke altid lige let at henvende sig til kommunen som almindelig borger, når man på grund af sygdom har brug for hjælp til at klare sin hverdag.

Ofte ender snakken nemlig med at handle mere om paragraffer og regler end borgernes situation, fortæller flere til TV 2 | ØSTJYLLAND.

Hos Aarhus Kommune erkender Thomas Medom (SF), som er rådmand for Sociale Forhold, at der er problemer, når det kommer til mellem borger og socialrådgiver.

Han foreslår derfor, at kommunens socialrådgivere bliver sendt på kursus i at blive bedre til at kommunikere:

- Det skal hjælpe dem med at starte med at tage udgangspunkt i den situation, borgeren er i, og ikke så meget i, hvad for nogle love, regler og paragraffer, der gælder på området, siger Thomas Medom til TV 2 | ØSTJYLLAND.

Læs også: - Det er sygt irriterende

Også Jette Skive (DF), som er rådmand for Sundhed og Omsorg, erkender, at kommunen kunne være mere klare i mælet.

Hun fortæller, at Aarhus Kommune er på vej med en undersøgelse, som netop sætter fokus på borgernes oplevelse af kommunikationen.

Hvis vi kommer og spørger dig om et år.. Er det så blevet bedre?

- Ja, det kan jeg love dig for, siger Jette Skive.

Debatten om kommunikation er rejst efter, at TV 2 | ØSTJYLLAND i søndags fortalte historien om den tidligere rådmand for Sundhed og Omsorg, Dorte Laustsen (SF), som i 2012 blev udsat for en alvorlig trafikulykke, og i dag selv er bruger i det kommunale system, hun engang var chef for.

Læs også: Fra chef til bruger

Hun har flere gange oplevet, at kommunikationen mellem region og kommune ikke altid forløber gnidningsfrit.

Det samme kunne 17-årige Marie Holm Nielsen bakke op om i tv-indslag i går aftes. Hun lider af alvorlig knogleskørhed og har ofte brug for hjælp fra kommunen.

Se et tv-indslag om politikernes reaktioner øverst på siden.