Flyselskab går konkurs: Bravo Tours arbejder på at sikre flyrejser

Flyselskabet Primera Air går tirsdag konkurs. Nu arbejder Bravo Tours, der betmytter selskabet, på at sikre de kunder, der har bestilt flybilletter hos selskabet

Fra 2. oktober kan man ikke længere skrive med Primera Air, da selskabet går konkurs. Foto: Foto: Johan Nilsson/TT/Ritzau Scanpix

Primera Air går konkurs og indstiller al aktivitet fra tirsdag. Det skriver Ritzau. Selskabet flyver fra flere danske lufthavne og benyttes især af Bravo Tours til at flyve chartergæster til Spanien, Portugal og Grækenland. 

- På vegne af hele Primera Air-holdet vil vi gerne sige tak for jeres loyalitet. På denne sørgelige dag siger vi farvel til jer alle, står der i en pressemeddelelsen på flyselskabets hjemmeside.

Konkursen betyder travlhed hos Bravo Tours, der skal finde erstatningsfly til alle de gæster, der har bestilt flybilletter hos Primera Air. Det skriver rejseselskabet i en pressemeddelelse her til aften.  

- Vi har allerede nu sikret ferien for størstedelen af vores gæster, der skal afsted de næste dage. Det samme er gældende for resten af ugen og egentligt resten af oktober. Også alle vinterens rejser er der fokus på, siger Peder Hornshøj, der er adm. direktør i Bravo Tours

Bravo Tours gør hvad de kan for at skaffe erstatningsfly til alle rejsende efter konkursen.  Foto: Søren Sielemann - Ritzau Scanpix

Størstedelen får deres ferie

Alle medarbejdere er blevet kaldt ind mandag aften, hvor de arbejder på højtryk for at finde nye flyløsninger til deres gæster. Bravo Tours gør i øjeblikket alt, hvad de kan for at de gæster, der på rejsemålene kommer hjem planmæssigt eller så hurtigt det kan lade sig gøre.

- Vores gæster er de allervigtigste, og allerede nu kan jeg heldigvis bekræfte, at størstedelen får den ferie, de har planlagt, de skal bare flyve med et andet selskab. Der vil selvfølgelig være små tidsforskelle på flere flyvninger, men det har vi vurderet er bedre, end at gæsterne slet ikke kommer afsted, siger han.

Bravo Tours er ligesom det konkursramte flyselskab ejet af den islandske rejsekoncern Primera Travel Group. Foto: Søren Sielemann - Ritzau Scanpix

Vær tålmodig

Bravo Tours kontakter alle dem, der er blevet berørt af konkursen, men da det drejer sig om flere tusinde, skal man væbne sig med tålmodighed.

- Jeg kan sagtens forstå, at vores gæster gerne vil tale med os og have en afklaring allerede i dag. Men vi kontakter alle, og det er et kæmpe arbejde. Vi gør det i den rækkefølge, de skal rejse, altså efter afrejsedato. Så jeg lover, at alle hører fra os - vi håber bare, at vores gæster har tålmodighed, så vi kan bruge vores ressourcer på at kontakte alle hurtigst muligt, siger Peder Hornshøj.

Dine rettigheder ved flykonkurs

Hvis konkursen sker, mens du er afsted:
    
*Har du købt din flybillet direkte hos flyselskabet, er du dækket, hvis flyselskabet får konkurs under din rejse. Det eneste krav er, at billetterne er til flyvninger mellem en dansk og en udenlandsk lufthavn. Rejsegarantifonden dækker udgifterne til en ny billet på nær en selvrisiko på 1000 kroner.
    
*Har du købt en pakkerejse dækker Rejsegarantifonden ved konkurs. En pakkerejse skal bestå af mindst to af følgende: Transport, indkvartering eller eksempelvis billeje eller en koncertbillet. Selskabet skal være registreret hos Rejsegarantifonden.
    
*Hvis billetten er købt som del af en sammensat rejse, dækker Rejsegarantifonden i nogle tilfælde. Sammensatte rejser består af mindst to forskellige ydelser, som er købt i forlængelse af hinanden, men betalt hver for sig. Det kan eksempelvis være, at flybilletten er købt hos et selskab, som formidler dig videre til en hoteludbyder. Rejsegarantifonden dækker i dette tilfælde kun for den ydelse, som rejseudbyderen er ansvarlig for og har modtaget betaling for. 

Hvis konkursen sker, inden du rejser:
    
*Hvis du har købt flybilletten direkte hos selskabet, skal du altid betale en selvrisiko på 1000 kroner, og Rejsegarantifondens formue er afgørende for, hvor meget du kan få i erstatning. Flybilletten skal være til flyvning mellem en dansk og en udenlandsk lufthavn.

* Har du købt en pakkerejse, er du dækket af Rejsegarantifonden. Hvis ikke du kan få en tilsvarende rejse, erstatter Rejsegarantifonden beløbet for rejsen.
    
*Hvis du har en sammensat rejse, kan du kun få dækket det løb, som du har betalt for den første ydelse i din rejse.  
  
Betalingskort:
*Hvis billetten er betalt med eksempelvis mastercard eller maestro, kan banken søge erstatning på dine vegne, hvis flyselskabet går konkurs.
 
*Banken kan ikke hjælpe, hvis du har betalt med et almindeligt dankort. Men hvis du har betalt med visa-delen af dit visadankort, kan du forsøge at få banken til at søge erstatning.

Forsikring:
*En sidste mulighed er at tjekke din rejseforsikring. Det kan være, at den dækker, når flyselskaber går konkurs.

Kilde: Ritzau, Forbrugerrådet Tænk