Nye IC4-tog hober sig op i Århus

Det er ikke længere leverandøren af de længe ventede IC4-tog, der hænger i bremsen. 15 tog venter bare på at blive godkendt.

Det kører endelig på skinner for den skandaleramte togfabrik AnsaldoBreda.

Siden april har DSB modtaget 15 splinternye IC4-tog fra den italienske leverandør. Men de nye tog kører stadig ikke med passagerer. Det trækker nemlig ud med at få godkendt togene.

IC4-togene blev bestilt tilbage i år 2000, men først syv år senere - i 2007 - kørte det første tog stærkt forsinket ind på det danske tognet. Trods den lange ventetid er AnsaldoBreda nu i gang med at levere de bestilte tog til DSB, men det betyder ikke, at de nye tog kommer direkte ud på skinnerne.

De 15 togsæt, som er leveret i år, holder stadig ved DSB's værksted i Århus. Togene skal opgraderes, og det betyder også, at togene skal godkendes på ny af Trafikstyrelsen.

- Det er et kompliceret tog at køre med, og det indeholder mange komplicerede computerstyringsting. Alle de ting skal vi være sikre på er i orden, og det arbejder vi sammen med Trafikstyrelsen om at få, siger programchef ved DSB Torben Kronstam til TV 2 | ØSTJYLLAND.

Folketingsmedlem Jonas Dahl fra SF mener, at det er uacceptabelt, at togene endnu ikke er blevet godkendt af Trafikstyrelsen.

- Nu har togene jo skullet være leveret for otte år siden. Derfor skulle man tro, at DSB og Trafikstyrelsen var klar over, at de nye tog kom nu og dermed også havde mandskab til at lave en hurtig godkendelse, siger han til TV 2 | ØSTJYLLAND.

DSB håber, at de opgraderede tog kan blive godkendt i dette kvartal, så togene kan komme i drift.